0 امتیاز
130 بازدید
در توضیح و تفسیر توسط
خلاصه این حکایت به زبان روان چی میشه

درتصانیف حکما آورده‌اند که کژدم را ولادت معهود نیست چنان که دیگر حیوانات را بل احشای مادر را بخورند و شکمش را بدرند و راه صحرا گیرند و آن پوست‌ها که در خانه کژدم بینند اثر آن است. باری این نکته پیش بزرگی همی‌گفتم، گفت دل من بر صدق این سخن گواهی می‌دهد و جز چنین نتوان بودن در حالت خردی با مادر و پدر چنین معاملت کرده‌اند، لاجرم در بزرگی چنین مقبلند و محبوب!

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط (28.8هزار امتیاز)
سعدی در این حکایت از متولدشدن عقرب یا کژدم می گوید که قدیمی ها معتقدبودند عقرب مثل بقیه موجودات نیست زیرا جنین او اول امعا و احشا یا همان دل و روده مادرش را می خورد و بعد به دنیا می آید و پوسته هایی که در لانه اش دیده می شوند، آثاری از طرز  ولادتش است.سعدی می گوید من این ماجرا را نزد آدم دانایی بازگو کردم و نظرش را پرسیدم.ایشان جواب داد که بعید نیست این نظریه درست باشد زیرا همه ی مردم از کژدم بدشان می آید و این به خاطر رفتار این موجود با مادر خویش است.موجودی که با مادر خویش در خردسالی چنین رفتاری می کند،در بزرگسالی مورد تنفر بقیه قرارمی گیرد.
توسط
بسیار ممنونم عالی بود
به پرسش و پاسخ (گوهرین) خوش آمدید، اینجا مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران این مجموعه است. برای استفاده از تمامی امکانات لطفا ثبت نام نمایید.

364 سوال

313 پاسخ

75 دیدگاه

158 کاربر

سوالات مشابه

0 امتیاز
0 پاسخ 55 بازدید
سوال شده مارس 16, 2023 در توضیح و تفسیر توسط معصومه صادقی
0 امتیاز
0 پاسخ 44 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 49 بازدید
...