هوش مصنوعی:
متن به بررسی مفهوم رضا و قضا در اسلام میپردازد و تفاوت بین کفر ناشی از جهل و کفر ناشی از قضای الهی را توضیح میدهد. نویسنده بیان میکند که کفر ناشی از قضا، کفر واقعی نیست و نباید به عنوان کفر تلقی شود. همچنین، متن به نقش نقاش در ایجاد زیبایی و زشتی اشاره میکند و این که زشتی خط از نقاش نیست، بلکه نقاش توانایی ایجاد هر دو را دارد.
رده سنی:
18+
متن دارای مفاهیم فلسفی و عرفانی پیچیده است که درک آنها نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مفاهیم دینی و فلسفی دارد. بنابراین، برای خوانندگانی که در سنین پایینتر هستند، ممکن است فهم این مفاهیم دشوار باشد.
بخش ۵۰ - توفیق میان این دو حدیث کی الرضا بالکفر کفر و حدیث دیگر من لم یرض بقضایی فلیطلب ربا سوای
دی سؤآلی کرد سایِل مَر مرا
زان که عاشق بود او بر ماجَرا
گفت نکتهیْ اَلرِّضا بِالْکُفْرِ کُفْر
این پَیَمبَر گفت و گفتِ اوست مُهْر
باز فرمود او که اَنْدَر هر قَضا
هر مُسلمان را رِضا باید رِضا
نه قَضایِ حَق بُوَد کُفر و نِفاق؟
گَر بِدین راضی شَوَم باشد شِقاق
وَرْ نِیَم راضی بُوَد آن هم زیان
پَس چه چاره باشدم اَنْدَر میان؟
گُفتَمَش این کُفر مَقْضی نه قَضاست
هست آثارِ قَضا این کُفر راست
پَس قَضا را خواجه از مَقْضی بِدان
تا شِکالَت دَفْع گردد در زمان
راضی اَم در کُفر زان رو که قَضاست
نه ازین رو که نِزاع و خُبْثِ ماست
کُفر از رویِ قَضا هم کُفر نیست
حَقْ را کافِر مَخوان این جا مَایست
کُفرْ جَهْل است و قَضایِ کُفرْ عِلْم
هر دو کِی یک باشد آخِر حِلْم و خِلْم؟
زشتیِ خَطْ زشتیِ نَقّاش نیست
بلکه از وِیْ زشت را بِنْمودنیست
قُوَّت نَقّاش باشد آن کِه او
هم تواند زشت کردن هم نِکو
گَر کَشانَم بَحثِ این را من بِساز
تا سؤال و تا جواب آید دراز
ذوقِ نکتهیْ عشق از من میرَوَد
نَقْشِ خِدْمَتْ نَقْشِ دیگر میشود
زان که عاشق بود او بر ماجَرا
گفت نکتهیْ اَلرِّضا بِالْکُفْرِ کُفْر
این پَیَمبَر گفت و گفتِ اوست مُهْر
باز فرمود او که اَنْدَر هر قَضا
هر مُسلمان را رِضا باید رِضا
نه قَضایِ حَق بُوَد کُفر و نِفاق؟
گَر بِدین راضی شَوَم باشد شِقاق
وَرْ نِیَم راضی بُوَد آن هم زیان
پَس چه چاره باشدم اَنْدَر میان؟
گُفتَمَش این کُفر مَقْضی نه قَضاست
هست آثارِ قَضا این کُفر راست
پَس قَضا را خواجه از مَقْضی بِدان
تا شِکالَت دَفْع گردد در زمان
راضی اَم در کُفر زان رو که قَضاست
نه ازین رو که نِزاع و خُبْثِ ماست
کُفر از رویِ قَضا هم کُفر نیست
حَقْ را کافِر مَخوان این جا مَایست
کُفرْ جَهْل است و قَضایِ کُفرْ عِلْم
هر دو کِی یک باشد آخِر حِلْم و خِلْم؟
زشتیِ خَطْ زشتیِ نَقّاش نیست
بلکه از وِیْ زشت را بِنْمودنیست
قُوَّت نَقّاش باشد آن کِه او
هم تواند زشت کردن هم نِکو
گَر کَشانَم بَحثِ این را من بِساز
تا سؤال و تا جواب آید دراز
ذوقِ نکتهیْ عشق از من میرَوَد
نَقْشِ خِدْمَتْ نَقْشِ دیگر میشود
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۴
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۴۹ - اختلاف کردن در چگونگی و شکل پیل
گوهر بعدی:بخش ۵۱ - مثل در بیان آنک حیرت مانع بحث و فکرتست
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.