۲۰۷ بار خوانده شده

بخش ۱۱۶ - در بیان آنکه اجرام موجودات از آسمان و زمین و تمامت نقوش و صور حجاب و پردۀ عالم غیب و جهان معنی‌اند. لیکن این پرده بر بیگانگان است نه اولیاء. همچون جوی نیل که در کام سبطیان آب بود و در دهان قبطیان خون. دست آدمی در حق دوست نوازش و مرهم است و در حق دشمن گرز و زخم است. اکنون اجزای عالم همه آلت حق‌اند چنانکه هفت اعضاء آلت روح‌اند. پس با کسانی که حق را خوش است ایشان نیز خوش‌اند. و با کسانی که حق خوش نیست ایشان نیز ناخوش‌اند.

همه اجرام کون گشته حجاب
بر اعادی حق نه بر احباب

نقش غیب اند این نقوش و صور
پیش آن کس که اوست اهل نظر

پیش آنها که رد و کور دل ‌ اند
مانده اندر جهان آب و گل اند

غیب را این صور نکرد پدید
دیده ‌ شان یک نشان ز غیب ندید

نیل نی آب بود بر سبطی
خون همیشد ز خشم بر قبطی

همچو شخصی که خوش بود با یار
ترش گردد ز دیدن اغیار

نی که سرهنگ از بر سلطان
چون بکاری رود بنزد کسان

گر بود شاه ازان کسان خشنود
اندر آید بپیششان بسجود

صد تواضع کند بر ایشان
از سر مهر و لطف چون خویشان

ور بود شاه از آن گره خشمگین
شود او نیز پر ز بغض و ز کین

تشنۀ خونشان چو گرگ شود
پیش ایشان بتیغ و گرز رود

همه اجزای آسمان و زمین
از کم و بیش و از غریز و مهین

پیش حق اند همچو سرهنگان
همه از جان ودل بحق نگران

تا بهر کس چگونه است خدا
با که دارد جفا و با که وفا

همگان همچنان شوند بوی
بر یکی نوبهار و بر یک دی

بر یکی ز هر و بر یکی پا ز هر
بر یکی لطف و بر یکی همه قهر

بر یکی نار و بر یکی همه نور
بر یکی دیو و بر یکی همه حور

همچو شخصی است گوئیا آن حی
آفرینش چو سایه ‌ اش در پی

سایه از خود کجا شود جنبان
جنبش سایه راز شخ ص بدان

با تو بیگانه زان بود عالم
که نئی از خواص چون آدم

از تو بیگانه گشته است خدا
زان سبب معرض ‌ اند ارض و سما

از که و دشت و نهر میترسی
خائنی زان ز قهر میترسی

نی که در غار مار پیش رسول
گشت زائر که تا شود مقبول

نی سلیمان ز مورچه بشنید
چون بنزدیک لانه ‌ شان برسید

که بموران حذر همی فرمود
از سم اسب شاه و خیل جنود

بانگ حنانه نیز معروف است
که بنالید ازفراق و بخست

پیش از این قصۀ ستون گفتم
تا چسان گشت او و چون گفتم

سنگ ریزه نه در کف بوجهل
شد نبی را مقر چو مردم اهل

بانگ هر سنگ از کفش بشنید
خوش و بیگانه و مرید و مرید

هم همان شب مه دو هفته شکافت
چون از احمد اشارتی دریافت

نی عصا مار شد بدست کلیم
نی ز اصحاب گشت کلب علیم

نی زمین همچو لقمه قارون را
ز امر موسی بخورد آن دون را

گشت آتش خلیل را گلشن
بر همه تیغ بد بر او جوشن

مثل این معجزات در قرآن
ذکر کرده است گونه گون یزدان

ذره ‌ های زمین و هفت سما
همه هستند بندگان خدا

دائماً در رضای حق کوشند
بر عدو همچو شیر بخروشند

بر ولی نرم چون عذاب شوند
بر عدو چون سقر عذاب شوند

رو رضای خدا بدست آور
تا شوندت ز جان ودل چاکر

همه گردند با تو یار و ندیم
نبود از پلنگ و شیرت بیم

هر که ترسد ز حق از او ترسند
آفرینش همه ز پست وبلند

چون کسی را خدا شود یارش
کی گزندی رسد ز اغیارش

شیر مرکب شود ز خوف او را
سر نهد چون ببیند آن رو را

چون عنایت بود بوی همراه
نی خطائی رساندش نه تباه

هر که گردد گزیدۀ اللّه
شود او را مطیع بنده و شاه

خایفان را امان بود ز خدا
ایمنان راست خوف و رنج و بلا



اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۱۱۵ - در بیان آنکه پاکی باطن را آبش شیخ است. لابد که ناپاک از آب پاک شود. حرفتها و صنعتها که کمترین چیزهاست بی استادی و معلمی حاصل نمیشود، شناخت خدای تعالی که مشکلترین و عزیزترین کارهاست و بالای آن چیزی نیست از خود کی میتوان بدان رسیدن. حق تعالی برای آن کار نیز معلمان پیدا کرد و آن انبیاء و اولیاء اند علیهم السلام بی حضرت ایشان آن کار بکس میسر نشود. آنکه بی استاد دانست نادر است و برنادر حکم نیست و هم آن نادر برای آنست که خلق دیگر از او بیاموزند و چون آموختند و بمراد رسیدند، چه از غیب و چه از استاد. باز نباید گفتن بمرید واصل که از آن شیخ که تو یافتی من نیز بروم و از او طلب دارم از تو قبول نمیکنم. همچنانکه نشاید گفتن که من از پیغمبر و یا از شیخ نمیستانم بروم از آنجا بطلبم که ایشان یافتند.
گوهر بعدی:بخش ۱۱۷ - در بیان آنکه از خدا ترسیدن مقام بزرگ است که المخلصون علی خطر عظیم، هرگز موش از شیر نترسد، ترس موش از گربه باشد. اهل دنیا موش صفت‌اند چه مرتبۀ آن دارند که از خدا بترسند. بلکه ترسشان از شحنه و عسس باشد که جنس ایشان است و در تقریر آنکه عقل ترازوی این جهان است، مرد بیعقل را تمیز نباشد، مردار را از پاک نداند. و باز عقل تنها تمییز کلی ندارد مگر درد حق باوی یار شود، آن درد عقل را تمییز راست بخشد تا تواند راه خدای تعالی را بریدن و بمنزل وصال رسیدن. درد عقل را آلت خود گرداند در طلب عقبی و ملاقات خدا.
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.