۳۴۲ بار خوانده شده

عدالت اقتصادى امام عليه السلام

و من كلام له عليه‌السلام لما عوتب على التسوية في العطاء
(به امام گفتند كه مردم به دنيا دل بسته‌اند، معاويه با هدايا و پول‌هاى فراوان آنها را جذب مى‌كند شما هم از اموال عمومى به اشراف عرب و بزرگان قريش ببخش و از تقسيم مساوى بيت المال دست بردار تا به تو گرايش پيدا كنند)

أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ اَلنَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِيمَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ
آيا به من دستور مى‌دهيد براى پيروزى خود، از جور و ستم در باره امّت اسلامى كه بر آنها ولايت دارم، استفاده كنم

وَ اَللَّهِ لاَ أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِيرٌ
به خدا سوگند، تا عمر دارم، و شب و روز برقرار است

وَ مَا أَمَّ نَجْمٌ فِي اَلسَّمَاءِ نَجْماً
و ستارگان از پى هم طلوع و غروب مى‌كنند، هرگز چنين كارى نخواهم كرد

لَوْ كَانَ اَلْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ
اگر اين اموال از خودم بود به گونه‌اى مساوى در ميان مردم تقسيم مى‌كردم

فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا اَلْمَالُ مَالُ اَللَّهِ
تا چه رسد كه جزو اموال خداست

أَلاَ وَ إِنَّ إِعْطَاءَ اَلْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ
آگاه باشيد! بخشيدن مال به آنها كه استحقاق ندارند، زياده روى و اسراف است

وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي اَلْآخِرَةِ
ممكن است در دنيا مقام بخشندۀ آن را بالا برد، امّا در آخرت پست خواهد كرد

وَ يُكْرِمُهُ فِي اَلنَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اَللَّهِ
در ميان مردم ممكن است گرامى‌اش بدارند، امّا در پيشگاه خدا خوار و ذليل است

وَ لَمْ يَضَعِ اِمْرُؤٌ مَالَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ لاَ عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ إِلاَّ حَرَمَهُ اَللَّهُ شُكْرَهُمْ
كسى مالش را در راهى كه خدا اجازه نفرمود مصرف نكرد و به غير اهل آن نپرداخت جز آن كه خدا او را از سپاس آنان محروم فرمود

وَ كَانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ
و دوستى آنها را متوجّه ديگرى ساخت

فَإِنْ زَلَّتْ بِهِ اَلنَّعْلُ يَوْماً فَاحْتَاجَ إِلَى مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَلِيلٍ وَ أَلْأَمُ خَدِينٍ
پس اگر روزى بلغزد و محتاج كمك آنان گردد، بدترين رفيق و سرزنش كننده‌ترين دوست خواهند بود
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:پاسخ به خوارج که حکمیت را نمی پذیرفتند
گوهر بعدی:بیان انحرافات خوارج
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.