۲۰۱ بار خوانده شده

بخش ۲۰ - اشاره به حدیث شریف موتوا قبل ان تموتوا

دل ازین دیوار خاکی کن جدا
نصب کن بر طاق جان مجتبا

چیست کندن دل از این دیوار خاک
کردنش زآلایش تن صاف و پاک

کی دل از آلایش تن پاک شد
آدمی چون مرد و جسمش خاک شد

چونکه مردی دل ز تن مهجور گشت
آینه دل از ره تن دور گشت

تن شود کی خاک ای مرد سلیم
چون نماند بهر تن امید و بیم

مردن آن نبود که تن بیجان شود
چارسوی این بدن ویران شود

خاک گشتن آن نباشد ای پسر
کافتد اعضایت جدا از یکدیگر

آن بود کاین جسم محنت کیش تو
بی بها باشد چو خاکی پیش تو

دیده پوشی از زیان و سود آن
نبودت باک از نبود و بود آن

دیده ی دل را نیندازی بر آن
آینه ی دل را بپردازی از آن

پشت این آیینه سوی تن کنی
روی آن بر وادی ایمن کنی

دل ذبیح آسا ازین تن برکنی
دیده بر رخسار جانان افکنی

هرچه آن از جنس کالای تن است
می نبینی گرچه فرزند و زنست

مرده باشی نی زجان بلکه از بدن
زنده باشی لیک از جان نی ز تن

دل بود ایستاده اندر راه حسن
هم از آن ره بگذرد اسپاه حسن

خانه ی جسمانیانش جا بود
همنشین با زشت و با زیبا بود

می نیفتد در دلت لیک ای رفیق
هیچ عکسی رهروان این طریق

بگذرد صد کاروان زین رهگذر
می نگردد از یکی دل باخبر

بگذرد صد پادشه با کوکبه
درنیابد گوش دل یک همهمه

غرق گردد گر به توفان بحر و بر
پای دل از آن نگردد هیچ تر

آتش افتد گر به عالم سربسر
درنیابد دل ز گرمی هیچ اثر

تن نشسته در میان خانمان
آستین افشانده دل از این و آن

تن روان در کوچه و بازارها
دل ولی فارغ از این پندارها

دل بود خالی ولیکن از فتن
خلوتی دارد ولی در انجمن

مرده باشد لیک از میل و هوا
زنده باشد لیک در ملک صفا

فارغ از این قوم و کارو بارشان
ایمن از وسواس و از پندارشان

می نبیند آنچه بینند این گروه
گوش او می نشنود مایسمعوه

کور باشد لیک از نادیدنی
کر بود اما زنابشنیدنی

لیک این نادیدنش نه از کوری است
ناشنیدن نه از کری یا دوری است

گر نیابد سرد و گرم روزگار
آن نه از نادانیست و اضطرار

از زن و فرزند اگر عاری بود
نی زبی دردی و بیعاری بود

بلکه جانش را هوای دیگر است
روی دل او را بجای دیگر است

تن در این ویرانه ده با عمرو و زید
دل به ملک جان به جولان و طرید

شعله ای از سینه اش سر بر زده
آتش اندر جمله خشک و تر زده

آتشی اندر دلش افروخته
کانچه آنجا اندر آید سوخته

گشته پیدا در دلش بحر عمیق
کاندر آن گردیده بحر و بر غریق

جرعه ای نوشیده و مستوست از آن
بیخبر از پا و از دستوست از آن

باده ای نوشیده از جام الست
تا ابد از شور آن افتاده مست

آفتابی بر دلش افکنده نور
نیست با آن نور دیگر را ظهور

آری از مشرق چو خورسر بر زند
بارگه بر عرصه خاور زند

اختوران از دیده ها پنهان شوند
همچو یوسف در چه کنعان شوند

خاصه خورشیدی که صد چون آفتاب
پیش آن یک ذره ناید در حساب

خاصه خورشیدی که خورشید جهان
سایه ی سیصد هزارم هست از آن

خاصه خورشیدی که گر گردد عیان
عرش و کرسی باشد و هفت آسمان

خاصه خورشیدی که چون سازد ظهور
نی گذارد موسی و نی کوه طور

از تجلی نحو طور بارقا
صار دکا خر موسی صاعقا

این چه خواهش بود ای موسی دگر
طور را کردی چرا زیر و زبر

این چه آتش بد که باز افروختی
جمله اسرائیلیان را سوختی

موسیا این نور مطلق از کجاست
خیره از آن دیده ی عالم چراست

انس و جن و عقل و روح و جسم و جان
هم ملایک هم زمین و آسمان

جملگی در پیش این رخشنده نور
مشت خفاشند و عاجز از ظهور

کور کردی جمله را این نور چیست
آفتابی در شب دیجور چیست

بنگری گر یک نظر در آفتاب
بینی اندر دیده ی خود اضطراب

باشد اندر پیش چشمت روزگار
تا زمانی تیره و تاریک و تار

آفتابی را که چندین آفت است
سال و ماه و روز و شب در نکبت است

گه حضیض و گه هبوط و گه وبال
گه کسوف و گه افول و گه زوال

این بود تأثیرش این مرد گزین
تار سازد دیده ات از آن و این

چون بود پس نور خورشید ازل
نور صاف و خالی از هر غش و غل

نور مطلق را چه باشد پس اثر
کی دهد ره دیگری را در نظر

دیده ای کان بیند آن خورشید را
کی ببیند تیر یا ناهید را

هر دلی کان مشرق این نور شد
فارغ از خود همچو کوه طور شد

در دل هرکس تجلی می کند
دل ز هر سوداش خالی می کند

هیچکس را با دل او کار نیست
غیر یک کس را در آنجا بار نیست

وه چه کس آن کس که جزاونیست کس
هر وجودی از وجودش مقتبس

ای خنک آن دل که در وی جای اوست
حبذا آن سر که پر سودای اوست

آن دلی کانماه را منزل بود
من فدایش کان همایون دل بود

دل فدای نام او و یاد او
کشته ی بیداد او و داد او

دل که یاد دوست باشد در وطن
آب حیوانیست در ظلمات تن

چیست دانی آب حیوان ای کیا
آنکه سازد زنده ی سرمد تورا

ای برادر یاد او را پیشه کن
دل رها از چنگ هر اندیشه کن

بند بردار ای پسر از پای دل
پس ببین جولان روح افزای دل

دل به پرداز از هوای این و آن
بر در دل روز و شب شو پاسبان

تا در آن جز یاد جانان ای پسر
ره نیاید هیچ سودایی دگر

جان ز جانان می پذیرد ای شکوه
یا احبائی الیک حر کوه

حرکوها الروح الی صوب الحبیب
انه فی هذه الدنیا غریب

جان در این ویرانه ده بیگانه است
در دیار قدس او را خانه است

جان در اقلیم صفا دارد وطن
نی به شام و مصر و بغداد و یمن

این جهان زندان جانست ای پسر
میل آن را سوی آن کشور نگر

میل او بر آب صاف و سبزه زار
وان شگفتیهای ایام بهار

آن سرود و بهجت و نور و ضیاء
وان نشاط و وجد از عود و نوا

جمله تأثیر دیار جان بود
جان زهجرش روز و شب نالان بود

جان محبوس اندرین زندان تار
روز و شب نالد ز هجران بهار
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۱۹ - بیان مکر و عداوت شیطان به فرزندان آدم
گوهر بعدی:بخش ۲۱ - نداهای جان پس از جدایی از تن
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.