هوش مصنوعی: این متن به اهمیت اخلاق و ادب در میان خردمندان می‌پردازد و تفاوت بین هنر موسیقی و شعر را بررسی می‌کند. شاعر بیان می‌کند که شعر به تنهایی می‌تواند کامل باشد، در حالی که موسیقی نیازمند صدا و شنیدن است. همچنین، تأکید می‌شود که فهم این تفاوت‌ها نشانه‌ی خردمندی است.
رده سنی: 15+ متن دارای مفاهیم فلسفی و ادبی است که درک آن‌ها به سطحی از بلوغ فکری نیاز دارد. همچنین، استفاده از استعاره‌ها و تشبیه‌های پیچیده ممکن است برای کودکان قابل فهم نباشد.

گزیدهٔ غزل ۳۲۵

حسن اخلاق از خردمندان توان کردن طلب
خر بود آن کوادب جستن به سوی خر بود

بی خرد را عیب نتوان کرد در ترک ادب
عیب نبود مور بر تخت سلیمان گر بود

مطربی میگفت خسرو را که ای گنج سخن
علم موسیقی ز فن نظم نیکوتر بود

زانکه این علمی است کز دقت نیاید در قلم
وان نه دشوار است کاندر کاغذ و دفتر بود

پا سخش گفتم که من در هر دو معنی کاملم
هر دو را سنجیده بر وزنی که آن بهتر بود

فرق می گویم میان هر دو معقول و درست
تا دهد انصاف کز هر دو دانشور بود

نظم را علمی تصور کن به نفس خود تمام
کو نه محتاج سماع و صوت خنیا گر بود

گر کسی بی زیر و بم نظمی فرو خواند رواست
نی به معنی هیچ نقصان نه به لفظ اندر بود

ور کند مطرب بسی هان و هون هون درسرود
چون سخن نبود همه بی معنی و ابتر بود

نای زن را بین که صوتی دارد و گفتار زنی
لاجرم محتاج در قول کسی دیگر بود

پس درینصورت ضرورت صاحب صوت و سماع
از برای شعر محتاج سخن پرور بود

نظم را حاصل عروسی دان و نغمه زیورش
نیست عیبی گر عروسی خوب بی زیور بود

من کسی را آدمی دانم که داند این قدر
ور نداند پرسد از من ور نپرسد خر بود
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:گزیدهٔ غزل ۳۲۴
گوهر بعدی:گزیدهٔ غزل ۳۲۶
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.