هوش مصنوعی: ابوصالح حمدون ابن احمد بن عمارة القصار، از مشایخ قدیمی و متورع بود که در فقه و علم مقام بالایی داشت و پیرو مذهب ثوری و مرید ابوتراب نخشبی و علی نصرآبادی در طریقت بود. او در معاملات و مجاهدات دارای رموز ظریف و کلام دقیق بود. وقتی بزرگان نشابور از او خواستند که برای هدایت مردم منبر برود، او امتناع کرد و دلیل آن را وابستگی دلش به دنیا و جاه عنوان کرد. او معتقد بود سخنی که از روی عزت نفس و طلب دنیا گفته شود، تأثیری ندارد، برخلاف سخن سلف که برای عزت اسلام و رضای خدا بود. او تأکید کرد که سخن گفتن باید برای رضای خدا باشد تا تأثیرگذار باشد.
رده سنی: 16+ محتوا شامل مفاهیم عمیق عرفانی، اخلاقی و دینی است که برای درک کامل آن، مخاطب نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مبانی اسلامی دارد. همچنین، بحث‌های مربوط به زهد، دنیاگریزی و انگیزه‌های سخن گفتن ممکن است برای سنین پایین‌تر پیچیده باشد.

۲۷- ابوصالح حمدون بن احمدبن عمارة القصّار، رضی اللّه عنه

و منهم: قدوهٔ اهل ملامت و داده به بلا سلامت، ابوصالح حَمدون ابن احمد بن عمارة القَصّار، رضی اللّه عنه
از قدمای مشایخ بود و متورعان ایشان و اندر فقه و علم به درجهٔ اعلی بود و مذهب ثوری داشت و اندر طریقت مرید ابوتراب نخشبی بود و از آنِ علی نصرآبادی. و وی را رموز رقیق است اندر معاملات و کلام دقیق اندر مجاهدات.
همی آید که چون شأن وی اندر علم بزرگ شد، ائمه و بزرگان نشابور بیامدند وی را گفتند: «تو را بر منبر باید شد و خلق را پند داد تا سخن تو فایدهٔ دل‌‌‌ها باشد.»
گفت: «مرا سخن گفتن روا نیست.» گفتند: «چرا؟» گفت: «از آن که دل من اندر دنیا و جاه آن بسته است. سخن من فایده ندهد و اندر دل‌ها اثر نکند، و سخن گفتنی که اندر دل‌ها مؤثر نباشد اسختفاف کردن بود بر علم و استهزا کردن بر شریعت و سخن گفتن آن کس را مسلم باشد که به خاموشی وی دین را خَلَل باشد، چون بگوید خلل برخیزد.»
از وی پرسیدند که: «چرا سخن سَلَف نافع‌تر است مر دل‌ها را از سخن ما؟» گفت: «لأنّهم تَکلَّمُوا لِعِزِّ الإسلام و نَجاةِ النُّفوسِ وَرِضا الرّحمنِ، و نَحْنُ نَتَکلَّمُ لِعِزّ النَّفْسِ وَطَلَبِ الدُّنیا و قَبولِ الخَلْقِ.»
از آن‌چه ایشان سخن مر عزّ اسلام و نجات تنها و رضای خداوند تعالی را گفتند و ما مر عزّ نفس و طلب دنیا و قبول خلق را گوییم. پس هر که سخن بر موافقت مراد حق تعالی گوید و به حق گوید، اندر آن سخن قهری و صولتی باشد که بر أسرار اثر کند و هر که بر موافقت مراد خود گوید، اندر آن سخن هَوان و ذُلّی باشد که خلق را از آن فایده‌ای نباشد و ناگفتن آن به از گفتن باشد؛ از آن‌چه مرد از عبارت خود بیگانه شود، بهتر بود.
و من چنان دانم که آن بزرگ جهان، ایشان را از سر خود دفع کرده است مر ترک جاه و رسم را.

تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:۲۶- ابوحَفص عمر بن سالم النّیسابوریّ رضی اللّه عنهالحدّاد
گوهر بعدی:۲۸- ابوالسّری منصور بن عمّار، رضی اللّه عنه
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.