هوش مصنوعی:
ابوالعباس القاسم بن مهدی السّیّاری از ائمه و عالمان زمان خود بود که در علوم ظاهری و حقایق تبحر داشت. او از صحبت ابوبکر واسطی بهره برد و از مشایخ بسیاری ادب آموخت. وی دارای کلامی عالی و تألیفات ستودهای بود و تعریف او از توحید این بود که چیزی غیر از خدا در دل خطور نکند. او در ابتدا از خانوادهای اهل علم و ریاست بود و میراث زیادی از پدرش به او رسید، اما همه را بخشید و تنها دو تار موی پیامبر را نگه داشت. پس از توبه، به درجات بالایی در تصوف رسید و وصیت کرد پس از مرگ، آن مویها در دهانش گذاشته شود. امروزه آرامگاه او در مرو زیارتگاه است و مردم برای برآورده شدن حاجات به آنجا میروند.
رده سنی:
16+
محتوا شامل مفاهیم عمیق عرفانی و دینی است که برای درک آن به سطحی از بلوغ فکری و آگاهی مذهبی نیاز دارد. همچنین، برخی عبارات ممکن است برای کودکان و نوجوانان کمسنوسال نامفهوم یا پیچیده باشد.
۶۰- ابوالعبّاس القاسم بن مهدی السّیّاری، رضی اللّه عنه
و منهم: خزینهٔ توحید و سمسار تفرید، ابوالعباس القاسم بن مهدی السّیّاری، رضی اللّه عنه
از ائمهٔ وقت بود و عالم به علوم ظاهر و حقایق. صحبت ابوبکر واسطی کرده بود و از مشایخ بسیار ادب گرفته اظرف قوم بود اندر صحبت و ازهد ایشان اندر آفت. وی را کلام عالی است و تصانیف ستوده.
از وی میآید که گفت: «التّوحیدُ اَنْ لایَخْطُرُ بِقَلْبِکَ مادونَه.» توحید آن بود که دون حق را بر دلت خطر نبود، و خاطر مخلوقات را بر سرت گذر نباشد و مر صفو معاملتت را کدر نباشد؛ از آنچه اندیشهٔ غیر از اثبات ایشان باشد و چون غیر ثابت شد حکم توحید ساقط گشت.
و اندر ابتدا وی از خاندان علم و ریاست بود، و از اهل مرو اندر جاه، کس را بر اهل بیت وی تقدم نبود. از پدر میراث بسیار یافت. جمله بداد و دو تاره موی پیغمبر صلی اللّه علیه بستد. خداوند تعالی به برکت آن وی را توبه داد و به صحبت ابوبکر واسطی رحمةاللّه علیه افتاد، و به درجتی رسید که امام صنفی از متصوّفه شد و چون از دنیا برون خواست شد، وصیت کرد تا آن مویها اندر دهان وی نهادند و امروز گور او به مرو ظاهر است و مردمان به حاجت خواستن آنجا روند و مهمات از آنجا طلبند و مجرب است. واللّه اعلم.
از ائمهٔ وقت بود و عالم به علوم ظاهر و حقایق. صحبت ابوبکر واسطی کرده بود و از مشایخ بسیار ادب گرفته اظرف قوم بود اندر صحبت و ازهد ایشان اندر آفت. وی را کلام عالی است و تصانیف ستوده.
از وی میآید که گفت: «التّوحیدُ اَنْ لایَخْطُرُ بِقَلْبِکَ مادونَه.» توحید آن بود که دون حق را بر دلت خطر نبود، و خاطر مخلوقات را بر سرت گذر نباشد و مر صفو معاملتت را کدر نباشد؛ از آنچه اندیشهٔ غیر از اثبات ایشان باشد و چون غیر ثابت شد حکم توحید ساقط گشت.
و اندر ابتدا وی از خاندان علم و ریاست بود، و از اهل مرو اندر جاه، کس را بر اهل بیت وی تقدم نبود. از پدر میراث بسیار یافت. جمله بداد و دو تاره موی پیغمبر صلی اللّه علیه بستد. خداوند تعالی به برکت آن وی را توبه داد و به صحبت ابوبکر واسطی رحمةاللّه علیه افتاد، و به درجتی رسید که امام صنفی از متصوّفه شد و چون از دنیا برون خواست شد، وصیت کرد تا آن مویها اندر دهان وی نهادند و امروز گور او به مرو ظاهر است و مردمان به حاجت خواستن آنجا روند و مهمات از آنجا طلبند و مجرب است. واللّه اعلم.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:۵۹- ابوعلی احمدبن محمّد بن القاسم الرّودباری، رضی اللّه عنه
گوهر بعدی:۶۱- ابوعبداللّه محمّد بن خفیف، رضی اللّه عنه
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.