هوش مصنوعی: این متن به تفاوت‌های ذاتی عقل‌ها و نقش تجربه و تعلیم در شکل‌گیری دانش اشاره می‌کند. همچنین، به مقایسه‌ی بین دانش فطری و دانش اکتسابی می‌پردازد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا دانشی که از سوی خدا داده شده بهتر است یا دانشی که از طریق تلاش و تفکر به دست می‌آید.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم فلسفی و دینی است که درک آن‌ها نیاز به سطحی از بلوغ فکری و تجربه‌ی زندگی دارد. این مفاهیم برای نوجوانان و بزرگسالان قابل درک و تأمل‌برانگیز است.

بخش ۵۹ - عقول خلق متفاوتست در اصل فطرت و نزد معتزله متساویست تفاوت عقول از تحصیل علم است

اِخْتِلافِ عقل‌ها در اَصْل بود
بر وِفاقِ سُنّیان باید شُنود

بَر خِلافِ قولِ اَهْلِ اِعْتِزال
که عُقول از اَصل دارند اِعْتِدال

تَجربه وْ تَعْلیم بیش و کَم کُند
تا یکی را از یکی اَعْلَم کُند

باطِل است این زان که رایِ کودکی
که ندارد تَجربه در مَسْلَکی

بَر دَمید اندیشه‌یی زان طِفْلِ خُرد
پیرِ با صد تَجربه بویی نَبُرد

خود فُزون آن بِهْ که آن از فِطْرت است
تا زِ اَفْزونی که جَهْد و فِکْرَت است

تو بِگو داده‌یْ خدا بهتر بُوَد
یا که لَنْگی راهْوارانه رَوَد؟
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۷
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۵۸ - مثال رنجور شدن آدمی بوهم تعظیم خلق و رغبت مشتریان بوی و حکایت معلم
گوهر بعدی:بخش ۶۰ - در وهم افکندن کودکان اوستاد را
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.