هوش مصنوعی: این متن شعری است که به توصیف رنج‌ها و مصائب اهل بیت و به ویژه حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) می‌پردازد. در این شعر، صحنه‌های مختلفی از ظلم و ستم به خاندان پیامبر (ص) پس از واقعه کربلا به تصویر کشیده شده است. شاعر از زبان شخصیت‌های مختلف مانند حضرت زینب و امام سجاد سخن می‌گوید و مقاومت و صبر آنان در برابر دشمنان را ستایش می‌کند. همچنین، به موضوعاتی مانند شهادت، ایمان، و وفاداری به اصول دینی اشاره شده است.
رده سنی: 16+ متن دارای مضامین عمیق مذهبی و تاریخی است و ممکن است برای کودکان و نوجوانان کم‌سن‌وسال قابل درک نباشد. همچنین، برخی صحنه‌های توصیف‌شده مانند ظلم و شهادت ممکن است برای گروه‌های سنی پایین مناسب نباشد.

بخش ۳۵ - ورود اهلبیت بمجلس ابن زیاد علیه اللعنه و العذاب

آه چشم خامه ام خونبار شد
کار محنت نامه ام دشوار شد

دور و ارون سپهر نیل فام
داد خاصانرا مکان در بزم عام

پور مرجانه در آن بیت الصنم
بر سریر کامرانی محتشم

سبط بیمار شه خیبر فکن
چون اسیر زنج بر گردن رسن

بانوانش از یسار و از یمین
بسته صف چون رستۀ در ثمین

شه ستاده بندگانش بر سریر
سرنگون بادت سریر ایچرخ پیر

پیش تخت زر سر شاه جلیل
همچو در بتخانۀ آذر خلیل

زادۀ مرجانه از مستی قضیب
میزدش بر حقۀ لعل رطیب

پور ارقم را از آن کردار زشت
دل برآشفت و شکیب از دست هشت

لب گزان گفت ایلعین چوب جفا
بازگیر از بوسه گاه مصطفی

عین نادانی بود بر روبهان
شیر نر را دست بردن بر دهان

این لبی کش میزنی چوب ای غبی
سوده بر وی بارها لعل نبی

لؤلؤ بحرین گوهر ز است این
کز نژاد حیدر و زهراست این

سالها این درّ لاهوتی صدف
قدسیان پرورده در بحر شرف

آری آری نی شگفت از بدگهر
کاین گهر را نزد او نبود خطر

چونگدائی را فتد درّی بچنگ
از جهالت بکشند او را بسنگ

با سیه دل پند او سودی نداد
شد از آن جمع برون آن پیر راد

ناگهان دید آن سیه بخت جهول
در میان بانوان دخت بتول

من چگویم که زبان را بار نیست
داستانم در خور گفتار نیست

که چه با بیغاره آن ناپاک دین
گفت با دخت امیرالمؤمنین

اینقدر دانم که با وی هر چه گفت
شد سیه رو آن چه در پاسخ شنفت

خواست کشتن سید سجاد را
قطب کون و علت ایجاد را

گفت زینب مهلاً ای پور لئام
بس ز خون عترت خیر الانام

من نخواهم داشت دست از دامنش
با منش کش گر بخواهی کشتنش

سبط حیدر آمد از غیرت بجوش
با تلطف گفت کای عمه خموش

زان سپس لب بر تکلّم بر گشاد
گفت با وی مهلاً ای پور زیاد

ما نداریم از قضای حق گله
عار ناید شیر را از سلسله

من زجان خواهم شدن در خونغریق
کی سمندر باز ترس از حریق

کشته گشتن عادت دیرین ماست
وین کرامت دیدن و آئین ماست

عهد معهودیست ما را این نمط
هان مترسان بچۀ بط را ز شط

با مدادان کاینمعلق کوی زر
بر عمود سیمگون شد جلوه گر

آن سریر خون که شستی جبرئیل
تار گیسویش بآب سلسبیل

کرد آن کافر دلان خیره رو
نیزه گردانش بکوفه کوبکو

بر فراز نیزه آن رأس کریم
ترزبان از آیۀ کهف و رقیم

پور ارقم کاینصدا زائر شنید
نالۀ از سینه چون نی بر کشید

گفت بالله ایشه پیمان درست
اعجب از کهف این سریر خون تست

بر فراز نی سر پرخون که دید
لب تر از صوت خداوند مجید

سر چه باشد کردگار ذوالمنن
با زبان خود همی گفتی سخن

نار موسی که انا الله میسرود
هم سخنگو زین لسان الله بود

شیخ اگر زین قصه آید در خروش
نص معراج بنی خوانش بگوش

آنکه با احمد شب اسری نهفت
از لب او گفت ایزد آنچه گفت

ترجمان آن سخن گو این سر است
کاشتقاقش زانهمایون مصدر است

زینحکایت بس شگفتانه بایست
عاشقانرا زندگی در مردگی است
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۴۳
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۳۴ - رفتن اهلبیت رسالت بجانب کوفه
گوهر بعدی:بخش ۳۶ - ذکر بردن اهلبیت رسالت از کوفه بجانب شام
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.