هوش مصنوعی:
نویسنده، احمد بن عمر بن علی النظامی العروضی السمرقندی، که خود را بنده و خادم وفادار این خاندان میداند، پس از چهل و پنج سال خدمت، تصمیم گرفته است تا با ارائهی استدلالهای محکم و براهین روشن، ماهیت پادشاهی و جایگاه پادشاه را تبیین کند. او با استناد به آیات قرآن، بهویژه آیهی «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»، پادشاهی را پس از نبوت، بالاترین مقام انسانی میداند که موهبتی الهی است. او بر این باور است که پادشاه موظف است تا بر اساس سنتهای پادشاهان گذشته عمل کند و رعیت را در مسیر عدالت و رفاه نگه دارد.
رده سنی:
16+
متن دارای مفاهیم فلسفی و دینی پیچیدهای است که درک آنها نیاز به سطحی از بلوغ فکری و آشنایی با مبانی تاریخی و مذهبی دارد. همچنین، استفاده از زبان ادبی و کهن ممکن است برای خوانندگان جوانتر دشوار باشد.
بخش ۳ - آغاز کتاب
بندهٔ مخلص و خادم متخصص احمد بن عمر بن علی النظامی العروضی السمرقندی که چهل و پنج سال است تا بخدمت این خاندان موسوم است و برقم بندگی این دولت مرقوم خواست که بمجلس اعلی پادشاهی اعلاه الله را خدمتی سازد بر قانون حکمت آراسته بحجج قاطعه و براهین ساطعه و اندرو باز نماید که پادشاهی خود چیست و پادشاه کیست و این تشریف از کجاست و این تلطیف مر کراست و این سپاس بر چه وجه باید داشتن و این منت از چه روی قبول باید کردن تا ثانی سید ولد آدم و ثالث آفریدگار عالم بود چنانکه در کتاب محکم و کلام قدیم لآلی این سه اسم متعالی را در یک سلک نظم داده است و در یک سمط جلوه کرده:
قوله عزوجل اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم
که در مدارج موجودات و معارج معقولات بعد از نبوت که غایت مرتبهٔ انسان است هیچ مرتبهٔ ورای پادشاهی نیست و آن جز عطیت الهی نیست، ایزد عز و علا پادشاه وقت را این منزلت کرامت کرده است و این مرتبه واجب داشته تا بر سنن ملوک ماضیه همی رود و رعایا را برقرار قرون خالیه همی دارد.
قوله عزوجل اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم
که در مدارج موجودات و معارج معقولات بعد از نبوت که غایت مرتبهٔ انسان است هیچ مرتبهٔ ورای پادشاهی نیست و آن جز عطیت الهی نیست، ایزد عز و علا پادشاه وقت را این منزلت کرامت کرده است و این مرتبه واجب داشته تا بر سنن ملوک ماضیه همی رود و رعایا را برقرار قرون خالیه همی دارد.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۲ - فصل - در سبب تألیف کتاب
گوهر بعدی:بخش ۴ - فصل - در ترتیب آفرینش
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.