۲۰۰ بار خوانده شده

بخش ۴۴ - در بیان آنکه مرد خدا چون پیش از مرگ بمیرد که موتوا قبل ان تموتوا و او را هستی نماند قائم بحق باشد هرچه او گوید گفتۀ حق باشد که اذا احببت عبداً کنت له سمعاً و بصراً و لساناً بی یسمع و بی یبصر و بی ینطق و بی یمشی الی آخره و در تفسیر این آیت که ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی

مصطفی در خبر چنین فرمود
از زبان خدای حی ودود

که خدا گفت بنده ‌ ای را چون
دوست دارم بوی شوم مقرون

من شوم چشم و گوش او و زبان
من شوم دست او یقین میدان

دیدۀ او ز من بود بینا
سینۀ او ز من شود سینا

گوش او جمله نطق ها با من
شنود در جهان روح و بدن

هم زبانش ز من سخن گوید
پای او هر طرف ز من پوید

دست او هم ز من بود گیرا
نشوم زو بعید در دو سرا

کل اجزاش پر بود از من
آن چنانکه پر است از جان تن

مظهر ذات من بود بجهان
زو کنم جلوه آشکار و نهان

هر که او را ز جان شود خواهان
خواستار من است در دو جهان

هر که خود را بر او زند از جهل
دان که بر من زده است آن نااهل

او بهانه است جملگی مائیم
پیش بینا چو روز پیدائیم

هرکه خواهد مرا ورا جوید
گفتۀ ماست هرچه او گوید

نی که قرآن ید از لب احمد
لیک بیشک بد از رب احمد

هرکه گوید محمد او را گفت
کافرش دان در آشکار و نهفت

سگ بود کو ز جهل از قرآن
سخن مصطفی است گوید آن

کفر باشد یقین چنین گفتار
گردد آن دم ز زمرۀ کفار

مگر از نو شود مسلمان او
آورد بیدرنگ ایمان او

مرد حق را نه جنبش است و نه قال
جنبش و قال او بود از حال

گفت یزدان با حمد مختار
ما رمیت بدان منم بر کار

مثل آلتی تو در دستم
بلکه تو نیستی و من هستم

فعل و قول تو جمله آن من است
گفت تو تیر از کمان من است

منک وجهی یری مدی حقاً
انا کالماء انت کال س قاء

لیس فی ذلک سوائی شیئی
مت ان ت و ص رت منی حی

من رءآک فقد رأی وجهی
لایری عینه سوی وجهی

انا فرد و من رای اثنین
هو فی وصله غریق البین

ثانی اثنین رؤیة الکافر
لایری غیر واحد طاهر

باز گردم بشه صلاح الد ّ ین
سرور اولیا و قطب زمین



اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۴۳ - در بیان آنکه چون اولیا را دیده باز شود نشانش آن باشد که صورت غیبی ببینند بچشم سر و آوازها شنوند بگوش سر چنانکه اهل جسم در خواب شهرها و باغها و مردم گوناگون می‌بینند اولیاء نیز در بیداری خواب بینند همچو مریم که جبرئیل را بیداربصورت جوانی دید و لوط علیه السلام فرشتگان را بصورت امردان و همچنان جمله بصور مختلفه مشاهده کردند
گوهر بعدی:بخش ۴۵ - در بیان آنکه آرام گرفتن مولانا قدسنا اللّه بسره العزیز با شیخ صلاح الدّین زرکوب قدس اللّه روحه العزیز و از طلب شمس الدین تبریزی عظم اللّه ذکره باز آمدن و فواید پر موائد بردن مریدان از صحبت هر دو و حسودی بعضی چنانکه در حق مولانا شمس الدین تبریزی داشتند و دشمنی آغاز کردن
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.