۲۳۲ بار خوانده شده

بخش ۵۳ - در بیان این حدیث مصطفی صلی اللّه علیه و اللّه و سلم موتوا قبل ان تموتوا

هرکه او پیشتر ز مرگ بمرد
زنده گشت از خدا و جان را برد

رمز موتوا رسول از آن فرمود
خنک او را که امر حق بشنود

مردنش زندگی جاوید است
گر سها بود به ز خورشید است

هرکه او مرد پیشتر از مرگ
گر گدا بود یافت صد بر و برگ

در لقا رفت و از فنا برهید
وز چنین دام پر عنا بجهید

زین جهان فنا چو کرد سفر
گشت ایمن ز سوز نار سقر

صدر جنت شدش همین جا جا
نسیه ‌ اش نقد شد ز داد خدا

پیش او شد معاینه موعود
گشت موجود هرچه بد مفقود

نفس و هم مال را بحق چو فروخت
برد جنت عوض وزان افروخت

در چنین بیع چون که کرد او سود
گشت جانش غنی و خوش آسود

مرگ تبدیل خلق بد باشد
خلق بد غفلت از احد باشد

نی تواضع بخلق و خوش بودن
دوستان را بلطف افزودن

آنچنان خلق این جهانی است
بهر این خلق و زندگانی است

خلق نیکو بحق مؤانست است
این چنین خلق از مجانست است

روز و شب در حضور و در طاعت
یافتن صد سرور و صد راحت

دایم از صدق و عشق بالیدن
روز و شب ز اشتیاق نالیدن

غرضم زین نماز ظاهر نیست
آن نداند کسی که طاهر نیست



اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۵۲ - در بیان آنکه چون مولانا و شیخ صلاح الدین قدسنا اللّه بسرهما العزیز از مریدان منکر روی گردانیدند و ایشان زیان های آن را در خود مشاهده کردند و دیدند که کلی محروم خواهند شدن بردر ایشان بفغان آمدند و توبه و استغفار پیش آوردند
گوهر بعدی:بخش ۵۴ - در بیان آنکه دین و نماز و طاعت معنئی است بیچون و چگونه و تعلقی است که آدمی را از ازل با خدا بود که الست بربکم قالوا بلی نماز حقیقی آن بود که از آن نور است و از آن نور میخورد و زان نور می‌بالد چون انبیا علیهم السلام ظاهر شدند آن نماز را بصور مختلفه آوردند هر یکی بصورتی، هر کرا تمیزی است بظاهر نماز فریفته نشود. اگر در او جانی باشد قبول کند زیرا که تشنه کوزه را جهت آب طلبد اگر در کوزه آب نباشد بچه کارش آید، همچنانکه انبیاء علیهم السلام آن نماز را در هر صورتی بخلق رسانیدند اولیاء نیز برهمان نسق آن نماز حقیقی را در صورت سماع و معارف از نظم و نثر بعالمیان رسانیدند هرکه طعام شناس باشد و طعام قوت او باشد از کاسه ها و ظروف بغلط نیفتد، داند که اگر کاسه دیگر باشد طعام همان است
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.