هوش مصنوعی: متن درباره مفهوم مقام در عرفان و تصوف است و اینکه هر فردی با تلاش و ریاضت به مقامی می‌رسد که باید در آن ثابت بماند تا به کمال برسد. همچنین، اشاره‌ای به گفتگوی بین واسطی و اصحاب ابوعثمان دارد که در آن بر اهمیت توکل و تقصیر (خود را ناقص دیدن) تأکید شده است.
رده سنی: 18+ محتوا شامل مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که برای درک و تحلیل، نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مبانی عرفان اسلامی دارد. همچنین، برخی اصطلاحات و مفاهیم ممکن است برای مخاطبان جوانتر پیچیده باشد.

بخش ۳ - مقام

و ازان جمله مقام است. و مقام آن بود که بنده بمنازلت متحقق گردد بدو بلونی از طلب و جهد و تکلّف و مقام هرکسی جای ایستادن او بود بدان نزدیکی و آنچه به ریاضت بیابد و شرط آن بود کی ازین مقام بدیگر نیارد تا حکم این مقام تمام بجای نیارد از بهر آنک هرکه را قناعت نبود توکّل وی درست نیاید و هرکه را توکّل نبود تسلیم وی درست نیاید.
مُقام بضم میم اقامت بود همچنانک مُدْخَل ادخال بود و هیچ مقام کس را درست نیاید مگر باقامت کردن خدای او را بدان مقام، تا بناء کار وی درست بود بر اصل درست.
از استاد ابوعلی رَحِمَهُ اللّهُ شنیدم گفت که چون واسطی بنشابور آمد اصحاب ابوعثمان را پرسید کی پیر شما چه میفرماید شما را گفتند بطاعت دائم و تقصیر دیدن اندرو.
گفت این گبرکی محض است کی شما را میفرماید چرا غیبت نفرماید شما را از آن، بدیدن آفریننده و رانندۀ آن بر شما. واسطی آن خواست کی ایشانرا از محلّ اعجاب بیرون آرد نه آنک بدرجۀ تقصیر بایستند یا روا دارند که خللی در ادبی آید از آداب.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۲ - وقت
گوهر بعدی:بخش ۴ - حال
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.