حکیم سعدالدین بن شمسالدین نزاری بیرجندی قهستانی (۶۴۵–۷۲۱ یا ۷۲۰ قمری) معروف به حکیم نزاری از سرایندگان بزرگ نیمه دوم سده هفتم و آغاز قرن هشتم، در روستای فوداج از توابع بیرجند متولد شد. وی را نخستین نویسنده دوره بعد از الموت دانستهاند که پس از یک دهه بعد متولد شد و زبان شعر و تعبیرات و اصطلاحات صوفیان را برای پنهان کردن عقاید اسماعیلی خویش برگزید.
وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی خود در بیرجند و قاین، به مطالعه ادبیات، فلسفه و علوم متداول زمان خود در قهستان پرداخت. او از همان جوانی به کار دولتی مشغول گشت و پس از آن در سال ۶۷۸ قمری به نقاط مختلفی سفر کرد و تجربیات خود را در کتابی به نام سفرنامه جمعآوری کرد. بعد دو سال بعد به قهستان بازگشت و به خدمت به امرای کرتیان درآمد. اما معاندان وی، ملوک کرت را بر وی برانگیختند تا جایی که معزول و اموالش مصادره گشت. نزاری سالهای پایان عمر خود را به انزوا گذراند و به شغل کشاورزی پرداخت.
اشعار نزاری، سرشار از اصطلاحات دینی، علمی و فلسفی، عرفانی و صوفیانه میباشد که آنها را در جایگاههای مناسب و در معانی درست خود به کاربرده است. بسیاری از شعرا و نویسندگان از آن جمله جامی، شاعر و عارف نامدار سده نهم برخی از اشعار حافظ را متأثر از اشعار حکیم نزاری میدانند و به عبارت دیگر معتقدند که حافظ از شیوه نزاری پیروی کردهاست .از اسماعیلیان این دوران تنها آثار نزاری به دست رسیدهاست.
حکیم نزاری قهستانی دریکی از سالهای آشوب و فتنه، همزمان حملهٔ نهایی مغولان که برای اتمام فتح ایران و و برانداختن اسماعیلیه، در کانون نا آرامیها، در روستای فوداج از روستاهای دامنهٔ کوههای باقران بیرجند، در خانوادهای مذهبی (اسماعیلی) در سال ۶۴۵ق به دنیا آمد.
با اینکه هیچیک از تذکرهها به تاریخ ولادت نزاری اشاره نکردهاند از اشاره وی به ۶۵ سالگی خویش در مثنوی دستورنامه که در سال ۷۱۰ سروده شده، باید تولد او را سال ۶۴۵ قمری بهشمار آورد.
کودکی سعد الدین در زمان نابسامانی و حملات هلاکوخان به بهانه از بین بردن اسماعیلیان گذشت. به نوشته جان ریپکا، ایرانشناس دانشگاه پراگ، خانواده نزاری ثروتمند بوده که بعداً تهی دست شدهاند.
وی تحت تربیت خانواده خود بزرگ شد و تحصیلات ابتدایی خود را نزد پدرش شمس الدین بن میر محمد که به دهقانی مشغول بود، فرا گرفت. شمس الدین که خود نیز فرد با سوادی بود، فر زندش را در بیرجند و قائن و سپس برای تحصیلات عالی در مدارس اسلامی فرستاد و نزاری دانش خود را در ادبیات و فلسفه عربی و فارسی گسترش داد.
نزاری با اشعار ابوالقاسم فردوسی (مرگ ۴۱۱ ه.ق)، عمر خیام (مرگ حدود ۵۱۷ ه.ق) و نظامی گنجوی (مرگ حدود ۶۰۰ ه.ق) و همچنین صوفیان شاعری همچون سنایی (مرگ حدود ۵۲۵ ه.ق)، فرید الدین عطار (مرگ ۶۲۷ ه.ق) آشنایی کامل داشتهاست.
خلص سعد الدین قهستانی به نزاری بود و دلیل انتخاب این تخلص مورد تردید بودهاست و دو احتمال قوی وجود دارد. نزاری به معنی لاغر و نحیف است و بعید هم نیست، این نام را برایش انتخاب کردهاند یا اینکه سعد الدین قهستانی تخلصش را به خاطر نزار المصطفی لدین الله پسر المستنصر بالله الفاطمی انتخاب کردهاست.
حکیم نزاری سفرش را از قهستان به ماوراء قفقاز از سال ۶۷۸ ه.ق تا ۶۷۹ه.ق به پایان میرساند؛ و در منظومهای به نام سفرنامه گزارش سفرش از قهستان به ناحیه ماوراء قفقاز است که بیش از یکسال و نیم زمان بردهاست. شاعر در اول شوّال سال ۶۷۸ه.ق همراه با خواجه تاجالّدین عمید (مأمور حکومتی مغول) به قصد رفتن به اردوی مقّر ایلخان و سپاهیان در ییلاق آلاتاق از شهر تون (فردوس کنونی) حرکت کردو به اصفهان میرسند و در نیمه ذوالقعده عازم نطنز میشوند و پس از آن به تبریز میرسند. در پنجم ماه صفر، تبریز را همراه با وزیر اعظم با تدبیر «آباقاآن» مغول یعنی شمسالدین جوینی صاحب دیوان (مقتول به سال ۶۸۳ هجری) ترک کرده و با گذشتن از کنار دریاچه «تله» یا «تلا» (ارومیه) راه خوی را در پیش میگیرند. آنها سپس از خوی به سوی آلاتاق (محل تجّمع اردوی آباقاآن پسر هلاکوخان مغول) میروند و در ادامه سفر به ارمنستان میرسند. سپس از ارمنستان هم به سمت گرجستان میروند. در مسیر سفر از «کیتوکرخ» گذشته و به «گوکچه تنگیز» رفته و از آن محل هم به سوی «اراّن» ادامه مسیر میدهند. در هشتم جمادیالثانی به «برمک» و سپس «باکو» و «دربند» میرسند. اما در مسیر بازگشت ابتدا به «سرا» سپس به «اردبیل» و «بیله سوار» (پیل سوار)، بعد از آن به زنگان (زنجان) و سپس از «شیرویازی» و «ابهر» میگذرند و در ربیعالثانی سال ۶۷۹ هجری به قهستان میرسند.
برای سال درگذشت نزاری سه قول مطرح شدهاست. اول قول محمد خوافی (۷۷۷–۸۴۹) است که آن را در سال ۷۲۱ میداند. دوم قول هدایت در کتاب مجمع الفصحا است که آن را در ۶۹۵ میداند که این نظر توسط هیچ صاحب نظری قابل قبول نیست. سومین قول تاریخ نویسانی همانند براون است که سال درگذشت را ۷۲۰ میدانند. استاد ادبیات ذبیحالله صفا نظر محمد خوافی را بر همه ترجیح میدهد .آرامگاه او هماکنون در شهر بیرجند در خیابان حکیم نزاری است. بنای آرامگاه در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ به شماره ۳۰۱۶۳ ثبت ملی شد. طرح بنای آرامگاه حکیم نزاری گرفته شده از معماری ایرانی-اسلامی است.
در ویکی پدیا بیشتر بخوانید