۳۵۳ بار خوانده شده
و من كلام له عليهالسلام و فيه يحذر من اتباع الهوى و طول الأمل في الدنيا
(پس از پايان جنگ جمل در 12 رجب سال 36 هجرى امام وارد كوفه شد، مردم به استقبال آمدند. آن حضرت وارد مسجد جامع شد دو ركعت نماز خواند و سخنرانى طولانى ايراد كرد كه بخشى از آن اين خطبه است.)
أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اِثْنَانِ
اى مردم! همانا بر شما از دو چيز مىترسم
اِتِّبَاعُ اَلْهَوَى وَ طُولُ اَلْأَمَلِ
هوا پرستى و آرزوهاى طولانى
فَأَمَّا اِتِّبَاعُ اَلْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ اَلْحَقِّ
امّا پيروى از خواهش نفس، انسان را از حق باز مىدارد
وَ أَمَّا طُولُ اَلْأَمَلِ فَيُنْسِي اَلْآخِرَةَ
و آرزوهاى طولانى، آخرت را از ياد مىبرد
أَلاَ وَ إِنَّ اَلدُّنْيَا قَدْ وَلَّتْ حَذَّاءَ
آگاه باشيد! دنيا به سرعت پشت كرده
فَلَمْ يَبْقَ مِنْهَا إِلاَّ صُبَابَةٌ
و از آن جز باقى ماندۀ اندكى از ظرف آبى كه آن را خالى كرده باشند، نمانده است
كَصُبَابَةِ اَلْإِنَاءِ اِصْطَبَّهَا صَابُّهَا
أَلاَ وَ إِنَّ اَلْآخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ
بهوش باشيد كه آخرت به سوى ما مىآيد
وَ لِكُلٍّ مِنْهُمَا بَنُونَ
دنيا و آخرت، هر يك فرزندانى دارند
فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلْآخِرَةِ
بكوشيد از فرزندان آخرت باشيد، نه دنيا
وَ لاَ تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلدُّنْيَا
فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ سَيُلْحَقُ بِأَبِيهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ
زيرا در روز قيامت، هر فرزندى به پدر و مادر خويش باز مىگردد
وَ إِنَّ اَلْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لاَ حِسَابَ
امروز هنگام عمل است نه حسابرسى
وَ غَداً حِسَابٌ وَ لاَ عَمَلَ
و فردا روز حسابرسى است نه عمل
قال الشريف أقول الحذاء السريعة و من الناس من يرويه جذاء
مىگويم: («حذّاء» به معناى شتابان و «جذّاء» به معناى بريده از نيك و بد، كه برخى نقل كردند)
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
(پس از پايان جنگ جمل در 12 رجب سال 36 هجرى امام وارد كوفه شد، مردم به استقبال آمدند. آن حضرت وارد مسجد جامع شد دو ركعت نماز خواند و سخنرانى طولانى ايراد كرد كه بخشى از آن اين خطبه است.)
أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اِثْنَانِ
اى مردم! همانا بر شما از دو چيز مىترسم
اِتِّبَاعُ اَلْهَوَى وَ طُولُ اَلْأَمَلِ
هوا پرستى و آرزوهاى طولانى
فَأَمَّا اِتِّبَاعُ اَلْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ اَلْحَقِّ
امّا پيروى از خواهش نفس، انسان را از حق باز مىدارد
وَ أَمَّا طُولُ اَلْأَمَلِ فَيُنْسِي اَلْآخِرَةَ
و آرزوهاى طولانى، آخرت را از ياد مىبرد
أَلاَ وَ إِنَّ اَلدُّنْيَا قَدْ وَلَّتْ حَذَّاءَ
آگاه باشيد! دنيا به سرعت پشت كرده
فَلَمْ يَبْقَ مِنْهَا إِلاَّ صُبَابَةٌ
و از آن جز باقى ماندۀ اندكى از ظرف آبى كه آن را خالى كرده باشند، نمانده است
كَصُبَابَةِ اَلْإِنَاءِ اِصْطَبَّهَا صَابُّهَا
أَلاَ وَ إِنَّ اَلْآخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ
بهوش باشيد كه آخرت به سوى ما مىآيد
وَ لِكُلٍّ مِنْهُمَا بَنُونَ
دنيا و آخرت، هر يك فرزندانى دارند
فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلْآخِرَةِ
بكوشيد از فرزندان آخرت باشيد، نه دنيا
وَ لاَ تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلدُّنْيَا
فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ سَيُلْحَقُ بِأَبِيهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ
زيرا در روز قيامت، هر فرزندى به پدر و مادر خويش باز مىگردد
وَ إِنَّ اَلْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لاَ حِسَابَ
امروز هنگام عمل است نه حسابرسى
وَ غَداً حِسَابٌ وَ لاَ عَمَلَ
و فردا روز حسابرسى است نه عمل
قال الشريف أقول الحذاء السريعة و من الناس من يرويه جذاء
مىگويم: («حذّاء» به معناى شتابان و «جذّاء» به معناى بريده از نيك و بد، كه برخى نقل كردند)
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:توصیه به وفاداری و نهی از پیمانشکنی
گوهر بعدی:علت درنگ در جنگ با شامیان
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.