هوش مصنوعی: متن درباره صفت غنا و بی‌نیازی به عنوان یکی از رذایل مربوط به قوه شهویه بحث می‌کند. غنا به آماده‌بودن تمام نیازهای مالی فرد اشاره دارد و دارای مراتب بی‌نهایت است. همه انواع ثروت مذموم نیستند، بلکه برخی از اقسام آن رذیله و برخی دیگر قابل قبول هستند. سه نوع غنا ذکر شده است: 1) فردی که برای جمع‌آوری مال زحمت می‌کشد و از دست دادن آن غمگین می‌شود؛ 2) فردی که بدون زحمت ثروتمند شده و از داشتن آن خوشحال است و از دست دادنش ناراحت می‌شود؛ 3) فردی که نه برای جمع‌آوری مال زحمت کشیده و نه از داشتن یا از دست دادن آن احساس خاصی دارد، اما شاکر است. همچنین، غنا ممکن است حلال یا حرام باشد و در پرداخت حقوق واجب یا مستحب کوتاهی شود یا نه. برخی از این اقسام مذموم و برخی دیگر نیستند. متن با اشاره به آیات و روایات نشان می‌دهد که ثروت می‌تواند باعث طغیان شود و فقرا در آخرت بر اغنیا پیشی می‌گیرند.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم اخلاقی و دینی عمیق است که درک آن نیاز به سطحی از بلوغ فکری و آشنایی با مبانی اسلامی دارد. همچنین، بحث درباره ثروت و رذایل اخلاقی مرتبط با آن برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب‌تر است.

صفت دوم - مفاسد غنا و بی نیازی

از رذایل متعلقه به قوه شهویه، صفت غنا و بی نیازی است و آن عبارت است از: آماده بودن جمیع آنچه از اموال، صاحب آن به آن محتاج است و از برای این صفت، مراتب بی نهایت است و چنین نیست که هر غنا و ثروتی مذموم، و از صفات رذیله باشد و از برای غنا اقسامی چند است:
یکی کسی است که نهایت سعی می کند در جمع مال، و زحمت می کشد در تحصیل آن و هرگاه از دست او بیرون رود محزون و غمناک می گردد.
دوم شخصی است که تعب و زحمتی در جمع آن نمی کشد و لیکن خدا ثروتی به او داده است و به آن شاد و خوشحال است و چنانچه چیزی از او تلف شود اندوهناک می گردد.
سوم کسی که نه زحمتی در جمع آن کشیده و نه به بودن آن شاد، و نه از رفتن آن غمناک می گردد، و لیکن خدا دولتی به او داده است و به آن شاکر و راضی است و وجود و عدمش مساوی، یا وجودش در نظر او بهتر است اما نه اینکه اگر تمام شود غصه و اندوه به او راه یابد و نیز آن شخص که غنی است، یا همه مال او حلال است یا حرام دارد، در دادن حقوق واجبه یا مستحبه یا تقصیر می کند یا نه.
و این اقسام که مذکور شد بعضی از آنها مذموم و از صفات رذیله اند و بعضی دیگر چنین نیستند بلی غالب آن است که از برای غیرصاحبان نفوس قدسیه قویه مطلقا از خطر و آفات سالم نباشد و از این جهت است که حق سبحانه می فرماید: «ان الانسان لیطغی ان راه استغنی» یعنی «به درستی که انسان چون خود را غنی و بی نیاز دید، سرکشی و طغیان می کند» و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به بلال فرمود که «ملاقات کن خدا را در حالتی که فقیر باشی و ملاقات مکن او را در حالتی که غنی باشی» و فرمود که «فقرای امت من پانصد سال پیش از اغنیای داخل بهشت خواهند شد» و فرمود: «مطلع شدم بر اهل بهشت، اکثر ایشان را دیدم از فقرا بودند و مطلع شدم بر دوزخ، اکثر اهل آن را اغنیا یافتم» و مروی است که «هیچ روزی نیست مگر اینکه ملکی در زیر عرش ندا می کند که! ای فرزند آدم چیز کمی که تو را کفایت کند بهتر است از چیز بسیاری که تو را سرکش و طاغی کند».
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:فایده - زاهد حقیقی و علائم او
گوهر بعدی:فصل - فقر و اقسام آن
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.