هوش مصنوعی:
قرض دادن از نشانههای سخاوت و فضل است و ثواب بینهایتی دارد. امام محمد باقر(ع) فرمودند: قرض دادن به فردی که توانایی بازپرداخت دارد، مانند زکات مال است و قرضدهنده در نماز ملائکه است تا زمانی که قرضش را پس بگیرد. امام صادق(ع) نیز فرمودند: ثواب قرض (قرض الحسنه) هیجده برابر بیشتر از صدقه است و مومنانی که برای خدا قرض میدهند، تا زمان بازپرداخت، ثواب صدقه میبرند. اما قرضهایی که با هدف نفع دنیوی داده میشوند، ثوابی ندارند.
رده سنی:
12+
متن شامل مفاهیم دینی و اخلاقی است که برای نوجوانان و بزرگسالان قابل درک و مفید است. همچنین، بحث قرض و مسائل مالی نیاز به سطحی از بلوغ فکری دارد که معمولاً از سن 12 سالگی به بعد در افراد شکل میگیرد.
فضیلت و ثواب قرض دادن
پنجم: قرض دادن است و آن نیز از ثمرات سخاوت و فضل است و ثواب آن بی نهایت است.
حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود که هر که قرض بدهد به مردی تا زمانی که قدرت بر اداء آن داشته باشد، مال او در زکوه است، و خود او ملائکه در نماز است، تا آن را بگیرد».
از حضرت صادق علیه السلام مروی است که بر در بهشت نوشته است که «ثواب صدقه را ده مقابل می دهند و ثواب قرض را هیجده مقابل» و در حدیثی دیگر از آن سرور مروی است که «هر مومنی که به هر مومنی قرض بدهد از برای خدا، در هر آنی ثواب صدقه را دارد تا مال به او برسد» و سر آن این است که درهر آنی می تواند مطالبه آن را بکند و چون مطالبه نکند ثواب صدقه دارد و مخفی نماند که مراد از قرضی که ثواب آن رسیده است، قرض الحسنه ای است که از برای خدا باشد اما قرضی که به واسطه آن نفع دنیوی به صاحب مال می رسد و غرض او نفع بردن است، ثوابی ندارد.
حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود که هر که قرض بدهد به مردی تا زمانی که قدرت بر اداء آن داشته باشد، مال او در زکوه است، و خود او ملائکه در نماز است، تا آن را بگیرد».
از حضرت صادق علیه السلام مروی است که بر در بهشت نوشته است که «ثواب صدقه را ده مقابل می دهند و ثواب قرض را هیجده مقابل» و در حدیثی دیگر از آن سرور مروی است که «هر مومنی که به هر مومنی قرض بدهد از برای خدا، در هر آنی ثواب صدقه را دارد تا مال به او برسد» و سر آن این است که درهر آنی می تواند مطالبه آن را بکند و چون مطالبه نکند ثواب صدقه دارد و مخفی نماند که مراد از قرضی که ثواب آن رسیده است، قرض الحسنه ای است که از برای خدا باشد اما قرضی که به واسطه آن نفع دنیوی به صاحب مال می رسد و غرض او نفع بردن است، ثوابی ندارد.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:حق معلوم و حق حصاد
گوهر بعدی:مهلت دادن به قرض دار یا حلال کردن او
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.