هوش مصنوعی: این متن شعری است که با استفاده از تشبیهات و استعاره‌های زیبا، به توصیف طبیعت، اشیاء، حیوانات و مفاهیم مختلف می‌پردازد. در آن از عناصر طبیعی مانند دریا، گنجینه، شراب، و حیوانات مانند غول، نسناس، و خفاش استفاده شده است. همچنین به برخی مناسبت‌ها مانند عید اضحی و نوروز اشاره شده است. این شعر با ترکیبات خلاقانه و واژگان قدیمی، فضایی شاعرانه و اساطیری ایجاد می‌کند.
رده سنی: 16+ این متن به دلیل استفاده از واژگان قدیمی و ترکیبات پیچیده، برای مخاطبان جوان و بزرگسال مناسب است. درک برخی از استعاره‌ها و اشارات تاریخی و اساطیری ممکن است برای کودکان و نوجوانان کم‌سن‌وسال دشوار باشد.

شمارهٔ ۱۱ - بند یازدهم - هفت خط جام جمشیدی و جز آن

رخ برافروخت همچو آیینه
آن پری پیکر سمن سینه

پس ز بحر خفیف باز آورد
این گهرها درون گنجینه

فاعلاتن مفاعلن فعلن
در قدح کن شراب دوشینه

هفت خط داشت جام جمشیدی
هر یکی در صفا چو آئینه

جور و بغداد و بصره و ازرق
«اشک » و «کاسه گر» و «فرودینه »

دستخط شهان و یاره دست
هم برنجن شمر تو «دستینه »

رصد اختران بود «هو دل »
«غلج » قفل است و پلکان زینه

کشک پینو و پینکی است نعاس
«کژنه » بر کفش و پیرهن پینه

می ز انگور و بخسم از گندم
«بوزه » از جو «ترینه » ترخینه

غول و نسناس را بغامه شمر
که بود در شمار بوزینه

هست «شبیاز» و «شب پره » خفاش
«کاروانک » ترند و چوبینه

عید اضحی است «گوسپند کشان
روز نوروز و جمعه «آدینه »

چینه دان طیور هست «کژاژ»
دانه کاندران بود «چینه »

ظهر پیشین و عصر«ایواراست »
به حقیقت بود «هر آیینه »

طیلسان «تالشانه » و «پستک »
فستقبه است و فروه «کرکینه »

آهن آهین و زینت «آذین است »
شیشه و آبگینه آیینه

دشمنی گر برون فتد جنگ است
رو بماند درون دل «کینه »

تهمتن رستم است و تهم دلیر
مام سهراب بوده «تهمینه »

آنکه نازد بر استخوان پدر
«داده بر بادگاه پارینه »

هفت اختر شمار «هفتورنگ »
هفت چرخ است «هفت گنجینه »

هست «یارک » مشیمه «گوزک » کعب
صدر و پستان و سرزنش «سینه »

دانه زن، ساحر است و هارون پیک
بوق «کرنا و خنب روئینه »
وزن: فعلاتن مفاعلن فعلن (خفیف مسدس مخبون)
قالب: غزل/قصیده/قطعه
تعداد ابیات: ۲۲
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:شمارهٔ ۱۰ - بند دهم
گوهر بعدی:شمارهٔ ۱۲ - در بیان مراتب ترقی و تنزل روح به عقیده بعضی حکماء به اصطلاح عرب و عجم
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.