هوش مصنوعی: این متن به بررسی ویژگی‌های انسانی و مقایسه آن با حیوانات می‌پردازد. شاعر بیان می‌کند که بسیاری از صفات و رفتارهای انسان مشابه حیوانات است و حتی برخی حیوانات در برخی ویژگی‌ها از انسان برتر هستند. او به موضوعاتی مانند پوشش، حرص، قناعت، حلم، غضب، حیله‌گری، راستی، و توانایی‌های ذهنی مانند نطق و ادراک کلی اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که انسان نباید به این ویژگی‌ها مغرور شود زیرا حیوانات نیز دارای این ویژگی‌ها هستند یا حتی در برخی موارد بهتر عمل می‌کنند.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم فلسفی و اخلاقی پیچیده‌ای است که درک آن‌ها نیاز به سطحی از بلوغ فکری دارد. همچنین، استفاده از استعاره‌ها و مقایسه‌های عمیق ممکن است برای کودکان قابل فهم نباشد.

شمارهٔ ۲۵ - آدمی را بر جانوران فخری نیست ....

چشم و گوش و دست و پا و خورد و خفت
دوری از بیگانه نزدیکی بجفت

این نه فخری کادمی را در خور است
زانکه در حیوان ازو افزونتر است

از فضول جلد حیوان کاستن
جامه ی خود را بدان آراستن

کین سمور است، این خزاست، این قاقم است
یا که این از پشم و آن ز ابریشم است

عاریت از فضله ی حیوان بود
پس بحیوانت چه فضل از آن بود

غله در انبار و انبانت بود
باز انباری بمورانت بود

سیم وزر داری نهان در خاک و گل
موش زر دزدی و کوه سنگدل

تو مشو عریان که از خود رسته ام
دل بترک این علایق بسته ام

گرتنت از ترک جامه فخر جوست
جامه افکندی تو، مار افکند پوست

گر به نیروی توانایی خویش
فخر جویی پیل دارد از تو بیش

ور تو را لافی ز ضعف و لاغریست
پشه را بر تو از این ره برتریست

حرص خنزیر از تو افزون بیشکی
ور قناعت میکنی همچون سگی

حلم داری خرز تو احلم بود
ور غضب آری پلنگ اقدم بود

حیله و تزویر جویی روبهی
راستی و صدق گاو ابلهی

جای در ویرانه بومی و غراب
ور به آبادی ذبابی و کلاب

نطق اگر گویی که خاص آدمیست
بازگو تا خود مراد از نطق چیست

گر تکلم بود تعبیر مراد
شرح کردن از ضمیر و از فؤاد

این نباشد خاصه ی نوع بشر
بلکه هر نوعیست با نطق دگر

باورت از من نیاید رو بباغ
تا ببینی زاغ را همراز زاغ

ور ز نطق ادراک کلی شد غرض
جنس و نوع و فصل، جوهر یا عرض

نیست ادراکی تو را بیرون ز حس
مبدأ ادراک تو حس بود و بس

منتزع کلی شد از جزئی نخست
آلت معقول تو محسوس تست

پنج حسی کالت ادراک ماست
درد گر حیوان نه افزون شد نه کاست

آنچه پیدا در تو دروی هم عیان
خود چه دانی تا چه دارد در نهان

هم اثر آمد مؤثر را دلیل
هم سبب آمد مسبب را کفیل

از قیاس ار نیست در حیوان اثر
از چه باشد جلب خیر و دفع شر

حس چو شد ادراک کلی را سبب
نبود این نسبت بحساسی عجب

برشه بخل و سیاساتش نگر
آن سیاسات از قیاساتش نگر
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۲۸
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:شمارهٔ ۲۴
گوهر بعدی:شمارهٔ ۲۶
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.