هوش مصنوعی:
متن درباره اهمیت نیت در نماز و جلوگیری از وسوسههای ذهنی در این زمینه است. توضیح داده میشود که نیت همان رغبت و انگیزه درونی است که فرد را به انجام نماز وا میدارد و نیازی به بیان ذهنی یا زبانی ندارد. همچنین اشاره میکند که وسوسه در نیت معمولاً برای کسانی پیش میآید که مشکل عقلی دارند یا از شریعت بیاطلاع هستند. در پایان تأکید میشود که نیت در نماز مانند نیت در دیگر اعمال است و در زمان پیامبر و صحابه چنین وسوسههایی وجود نداشته است.
رده سنی:
15+
محتوا شامل مفاهیم فقهی و عرفانی است که برای درک آن به سطحی از بلوغ فکری و آگاهی دینی نیاز است. همچنین بحث وسوسه و نیت ممکن است برای کودکان قابل فهم نباشد.
بخش ۳۰ - مساله
بدان که آنچه لابد است از نماز گفته آمد و دیگر مسایل چون حاجت افتد بباید پرسید که در چنین کتاب شرح نتوان کرد اما وسوسه در نیت نماز بسیار می باشد، بدین اشارتی کرده آید. بدان که وسوسه نیت کسی را بود که در عقل وی خللی باشد و سودایی بود یا به شریعت جاهل باشد و معنی نیت نداند که نیت تو آن رغبت است که تو را روی به قبله آورد و بر پای انگیخت تا فرمان به جای آری و چنان که تو را اگر کسی گوید، «فلان عالم آید، وی را برپای خیز و حرمت دار»، نگوئی که نیت کردم که بر پای خیزم فلان عالم را برای علم وی به فرمان فلان کس، لیکن بر پای خیزی در وقت و این نیت خود در دل تو باشد، بی آن که به دل گویی یا به زبان و هرچه به دل گویی حدیث نفس بود نه نیت بود نیت آن رغبت بود که تو را بر پای انگیخت، اما باید که بدانی که فرمان چیست و بدانی که ادای نماز پیشین است یا ادای نماز دیگر چون دل از این غافل نبود، همی الله اکبر بگوئی و اگر غافل بود، خود را با یاد دهی و گمان نبری که معنی اداء و فرض، و نماز پیشین همه بیکبار مفصل در دل جمع شود، لیکن چون نزدیک باشد به یکدیگر جمع نماید و این مقدار کفایت بود، چه اگر کسی تو را گوید، «فریضه نماز پیشین گزاری؟» گویی، «آری»، در این وقت که «آری» گویی، جمله آن معانی در دل تو بود و در تفصیل نبود، پس گفت تو با خویشتن تا با یاددهی، همچون گفت آن کس بود و الله اکبر به جای آن بود که گویی «آری» و هرچه بیشتر استقصا کنی دل و نماز بشولیده شود، باید که آسان گیری چون این مقدار کردی به هر صفت که بود بدانی که نماز درست است که نیت نماز همچون نیت کارهای دیگر است و بدین سبب بود که در روزگار رسول (ص) و صحابه، رضوان الله علیهم اجمعین، هیچ کس را وسوسه نیت نبود آن کس که این می نداند از جهل است.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۲۹ - آداب روز آدینه
گوهر بعدی:بخش ۳۱ - اصل پنجم (در زکوه است)
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.