هوش مصنوعی: این شعر به مناسبت نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) سروده شده است. شاعر با توصیف زیبایی‌های طبیعت و جهان، به ستایش این روز مبارک پرداخته و از شادی و نشاطی که با ظهور حجت ابن الحسن (عج) در جهان گسترش یافته سخن می‌گوید. همچنین، به موضوعاتی مانند دعا، امید به نجات و عدالت اشاره شده است.
رده سنی: 16+ محتوا شامل مفاهیم عمیق مذهبی و ادبی است که برای درک کامل آن، مخاطب نیاز به آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم اسلامی و ادبیات کلاسیک دارد. همچنین، برخی از اشارات تاریخی و مذهبی ممکن است برای کودکان قابل فهم نباشد.

شمارهٔ ۳۵ - در تهنیت عید مولود ولی ذوالمنن

چو یار پرده ز رخسار برگرفت امروز
جهان پیر جوانی ز سر گرفت امروز

بلی چگونه نگردد جهان پیر جوان
که یار پرده ز رخسار برگرفت امروز

صبا ز قالیه بیزی چو طره جانان
سبق بعنبر و بر مشک تر گرفت امروز

هوا لطیف و فرحناک شد چو چهره حور
جهانچو خلد برین زیب و فر گرفت امروز

سزد بخلد ببالد زمین که زینت و فر
بسی ز خلد برین بیشتر گرفت امروز

اگرچه بود مصفا جهان ز مقدم عید
صفای تازه ز جای دگر گرفت امروز

پرید طایر اقبال خاکیان جائی
که همچو بیضه فلک زیر پر گرفت امروز

ز دست خویش مخور می‌که بایدت ساغر
ز دست دلبر کی سیمبر گرفت امروز

مرو به مجلس کوران که بایدت منزل
ببزم مردم صاحب‌نظر گرفت امروز

گر اهل ورد و دعائی ز خود مشو غافل
که بایدت ز دعاها اثر گرفت امروز

که هست نیمه شعبان و حجه ابن‌حسن
نقاب از رخ همچون قمر گرفت امروز

چو عسگری پدری با هزار شوق و شعف
ببر چو مهدی قائم پسر گرفت امروز

پسر ولی خدا و پدر ولی خدا
چنین پسر بکنار آن پدر گرفت امروز

ستاره سحر دین نمود دوش طلوع
نهال گلشن توحید بر گرفت امروز

از آسمان هویت دمید خورشیدی
که پرتو رخ او بحر و بر گرفت امروز

خوشا بحال کسی کز محبت آن شاه
ز حق برات نجات از سقر گرفت امروز

برای راحت فردا و دفع هر بیداد
صغیر دامن آن دادگر گرفت امروز
وزن: مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (مجتث مثمن مخبون محذوف)
قالب: قصیده
تعداد ابیات: ۱۷
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:شمارهٔ ۳۴ - در تهنیت عید سعید غدیر و مدح امیرالمؤمنین علیه‌السلام
گوهر بعدی:شمارهٔ ۳۶ - قصیده در مدح حضرت مولی‌الموالی علی علیه‌السلام
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.