هوش مصنوعی: متن بالا به بررسی اسماء الهی و دسته‌بندی آن‌ها از دیدگاه عرفانی می‌پردازد. ابتدا به اهمیت اسم اعظم و نقش آن به عنوان منشأ همه چیز اشاره می‌کند. سپس اسماء الهی را به سه دسته ذاتی، صفاتی و فعلی تقسیم می‌کند و هر کدام را با مثال‌هایی توضیح می‌دهد. اسماء ذاتی به دو بخش نسبی و غیر نسبی تقسیم می‌شوند و مثال‌هایی مانند «غنی»، «اول»، «آخر»، «قدوس» و «سلام» ارائه می‌شود. اسماء صفاتی مانند «عالم» و «قادر» و اسماء فعلی مانند «منعم»، «رزاق» و «خالق» نیز مورد بحث قرار می‌گیرند.
رده سنی: 18+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن نیاز به دانش پایه‌ای در زمینه الهیات و عرفان دارد. همچنین، زبان شعرگونه و استفاده از اصطلاحات تخصصی ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر دشوار باشد.

بخش ۱۰۴ - رب‌الارباب

بود حق رب‌الارباب مکرم
بحیث اعتبار اسم اعظم

که باشد غایه‌الغایات اسما
هم آن اول تعیین راست منشأ

بسوی اوست گردنها کشیده
معین و معطی هر آفریده

مطالب را تماما اوست حاوی
رسد بر ما سوی فیضش مساوی

از و ارباب و مربوبات یکجا
کنند ادراک فیض اندر تمنا

سه قسم اسماء رب را خواند عارف
وز این سه نیست خارج در معارف

خود آن ذاتی و فعلی و صفاتیست
کنون بشنو که حرف از اسم ذاتیست

دو قسم است آن بدان نز علم کسبی
یکی نسبی و دیگر غیر نسبی

خود آن نسبی بمحض اعتبار است
بخارج زو نه عینی بر قرار است

مثال او غنی در خاطر آمد
و یا چون اول و چون آخر آمد

وجود از اولیت و آخریت
برونست این بود خود محض نسبت

غنی هم نسبی است و اعتباری
اگر فهمی نکو مردی و کاری

دگر آن غیر نسبی کو بنام است
مثالش اسم قدوس و سلام است

بنزد عقل این اسماء ذات است
خود آنعقلی که بی‌نقص از جهاتست

دگر اسما که معنای وجودی
تصور زو کند عقل شهودی

نه زاید باشد او در عقل بر ذات
نه موقوف است بر غیر آن باثبات

مثالش گر زنی برحی و واجب
بود تعبیر عقلی را مناسب

دگر اسما که موقوفست بر غیر
وجودش نزد عقل کامل السیر

مثال عالم و قادر بمعلوم
باسماء صفات اینهاست موسوم

دگر اسماء که بر عقل است مکشوف
بود هم بر وجود غیر موقوف

مثال منعم و رزاق و خالق
بر اینها اسماء افعالست صادق

بزند عارفی کاهل یقین است
خود اسماء را مراتب این چنین است
وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۲۲
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۱۰۳ - الرب
گوهر بعدی:بخش ۱۰۵ - الرتق
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.