هوش مصنوعی: این متن به موضوع تأخیر و تقصیر در امور می‌پردازد و از عبدالمؤخر به عنوان کسی یاد می‌کند که در امور نادرست تأخیر می‌اندازد. تأخیر او به گونه‌ای است که در نهایت باعث پشیمانی می‌شود. همچنین، متن به مفاهیمی مانند رحمت الهی، غضب، عفو، و تقدیر اشاره می‌کند و تأکید می‌نماید که تأخیر در برخی امور ممکن است به دلیل حکمت الهی باشد.
رده سنی: 18+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مباحث دینی و اخلاقی دارد. همچنین، استفاده از اصطلاحات تخصصی و مفاهیم انتزاعی ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر دشوار باشد.

بخش ۲۷۸ - عبدالمؤخر

بود عبدالمؤخر آنکه تأخیر
کند در هر چه طغیانست و تقصیر

نه تأخیری که باز اندر وقوعی
نماید عاقبت بروی رجوعی

بود تأخیرش از وجهی که مفقود
شود از وی بنقص است ار چه موجود

وجود اوست در نظم مقدر
ز موجودات امکانی مؤخر

چو ضوئی کز چزاغ است آن نهایت
بود در رتبه او اقرب بظلمت

کند عبدالمؤخر چونکه تأخیر
در امری کوست دور از حکم و تأثیر

شود پس مظهر اسم مؤخر
نشد چون او بامر حق مقصر

ز حکم حق کند پس هر که تقصیر
بود واجب ورا تنبیه و تعزیز

ولی رحمت چو سبقت بر غضب داشت
مقصر را بدیوان بر عقب داشت

مگر افتد عذاب او بتأخیر
شود شاید پشیمان او ز تقصیر

پشیمان گر شود بخشد الهش
پشیمانیست تعذیر از گناهش

پس این عبدالمؤخر نور حق است
بدیوان غضب دستور حق است

بدارد اهل عصیانرا مؤخر
رسد بر عفو حق تا حکم دیگر

کند دیگر تجاوز هر که از حد
بجای خویشتن او سازدش رد

دگر شیئی که حق اوست تأخیر
مؤخر داردش در فعل و تأثیر

دگر فعلی که ناچیزش مناسب
بود در نظم کلی بلکه واجب

مؤخر دارد آنرا بی ز تأخیر
بد انسانی که باشد حکم تقدیر

بسی این نکته باریک و دقیق است
اگر فهمی نکو، فکرت عمیق است
وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۸
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۲۷۷ - عبدالمقدم
گوهر بعدی:بخش ۲۷۹ - عبدالاول
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.