هوش مصنوعی: این متن عرفانی به موضوعات الهی و رابطه انسان با ذات حق می‌پردازد. شاعر بیان می‌کند که اندیشیدن در ذات خداوند باطل است، چرا که خداوند فراتر از درک و توصیف است. نور ذات الهی در مظاهر عالم نمی‌گنجد و عقل و خرد انسان در برابر این نور ناتوان است. متن تأکید می‌کند که برای نزدیکی به حق، باید عقل را رها کرد و به شهود و ایمان روی آورد. همچنین، اشاره می‌کند که درک حقیقت الهی برای انسان ممکن نیست و تنها با نور الهی است که عالم روشن می‌شود.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مباحث عرفانی دارد. همچنین، استفاده از اصطلاحات تخصصی و نمادین ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر دشوار باشد.

بخش ۷ - جواب

در آلا فکر کردن شرط راه است
ولی در ذات حق محض گناه است

بود در ذات حق اندیشه باطل
محال محض دان تحصیل حاصل

چو آیات است روشن گشته از ذات
نگردد ذات او روشن ز آیات

همه عالم به نور اوست پیدا
کجا او گردد از عالم هویدا

نگنجد نور ذات اندر مظاهر
که سبحات جلالش هست قاهر

رها کن عقل را با حق همی باش
که تاب خور ندارد چشم خفاش

در آن موضع که نور حق دلیل است
چه جای گفتگوی جبرئیل است

فرشته گرچه دارد قرب درگاه
نگنجد در مقام «لی مع الله»

چو نور او ملک را پر بسوزد
خرد را جمله پا و سر بسوزد

بود نور خرد در ذات انور
به سان چشم سر در چشمه خور

چو مبصر با بصر نزدیک گردد
بصر ز ادراک آن تاریک گردد

سیاهی گر بدانی نور ذات است
به تاریکی درون آب حیات است

سیه جز قابض نور بصر نیست
نظر بگذار کین جای نظر نیست

چه نسبت خاک را با عالم پاک
که ادراک است عجز از درک ادراک

سیه رویی ز ممکن در دو عالم
جدا هرگز نشد والله اعلم

سواد الوجه فی الدارین درویش
سواد اعظم آمد بی کم و بیش

چه می‌گویم که هست این نکته باریک
شب روشن میان روز تاریک

در این مشهد که انوار تجلی است
سخن دارم ولی نا گفتن اولی است
وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۸
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۶ - سال در موضوع فکرت
گوهر بعدی:بخش ۸ - تمثیل در بیان ظهور خورشید حقیقت در آیینه کائنات
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.