هوش مصنوعی: این متن عرفانی به بررسی مفهوم بت‌پرستی از دیدگاهی فلسفی و عرفانی می‌پردازد. شاعر بیان می‌کند که بت‌پرستی در حقیقت می‌تواند نماد وحدت و عشق باشد، چرا که همه چیز مظهر هستی الهی است. او استدلال می‌کند که اگر کسی به درستی ماهیت بت را درک کند، متوجه می‌شود که دین در بت‌پرستی نهفته است. متن بر وحدت وجود تأکید دارد و بیان می‌کند که کفر و ایمان در نهایت به یک حقیقت واحد منتهی می‌شوند.
رده سنی: 18+ محتوا دارای مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی است که برای درک آن به بلوغ فکری و آشنایی با مباحث عرفانی نیاز است. همچنین، تفسیرهای ارائه شده ممکن است برای مخاطبان جوان تر بدون راهنمایی مناسب گیج کننده یا نامفهوم باشد.

بخش ۵۹ - جواب

بت اینجا مظهر عشق است و وحدت
بود زنار بستن عقد خدمت

چو کفر و دین بود قائم به هستی
شود توحید عین بت‌پرستی

چو اشیا هست هستی را مظاهر
از آن جمله یکی بت باشد آخر

نکو اندیشه کن ای مرد عاقل
که بت از روی هستی نیست باطل

بدان که ایزد تعالی خالق اوست
ز نیکو هر چه صادر گشت نیکوست

وجود آنجا که باشد محض خیر است
وگر شری است در وی آن ز غیر است

مسلمان گر بدانستی که بت چیست
بدانستی که دین در بت‌پرستی است

وگر مشرک ز بت آگاه گشتی
کجا در دین خود گمراه گشتی

ندید او از بت الا خلق ظاهر
بدین علت شد اندر شرع کافر

تو هم گر زو ببینی حق پنهان
به شرع اندر نخوانندت مسلمان

ز اسلام مجازی گشت بیزار
که را کفر حقیقی شد پدیدار

درون هر بتی جانی است پنهان
به زیر کفر ایمانی است پنهان

همیشه کفر در تسبیح حق است
و «ان من شیء» گفت اینجا چه دق است

چه می‌گویم که دور افتادم از راه
«فذرهم بعد ما جائت قل الله»

بدان خوبی رخ بت را که آراست
که گشتی بت‌پرست ار حق نمی‌خواست

هم او کرد و هم او گفت و هم او بود
نکو کرد و نکو گفت و نکو بود

یکی بین و یکی گوی و یکی دان
بدین ختم آمد اصل و فرع ایمان

نه من می‌گویم این بشنو ز قرآن
تفاوت نیست اندر خلق رحمان
وزن: مفاعیلن مفاعیلن فعولن (هزج مسدس محذوف یا وزن دوبیتی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۸
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۵۸ - سال از معنی بت و زنار و ترسایی
گوهر بعدی:بخش ۶۰ - اشارت به زنار
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.