هوش مصنوعی: ابوالحسن عبدالله ابن المقفع پس از حمد و درود بر پیامبر، به اهمیت عقل در زندگی انسان اشاره می‌کند. او عقل را کلید خیرات و سعادت می‌داند که هم در امور دنیوی و هم در آخرت مفید است. عقل دو نوع است: غریزی که خداوند به انسان عطا کرده و اکتسابی که از طریق تجربه به دست می‌آید. او تأکید می‌کند که عقل غریزی مانند آتش در چوب است و بدون تجربه و تمرین ظاهر نمی‌شود. حکما نیز تجربه را لقاح عقل‌ها دانسته‌اند. در پایان، او اشاره می‌کند که کسی که از عقل غریزی بهره‌مند شود و به کسب هنر و تجربه بپردازد، در دنیا و آخرت موفق خواهد بود.
رده سنی: 15+ متن دارای مفاهیم فلسفی و دینی است که درک آن‌ها نیاز به سطحی از بلوغ فکری دارد. همچنین، استفاده از اصطلاحات و مفاهیم انتزاعی مانند عقل غریزی و اکتسابی برای کودکان قابل درک نیست.

بخش ۱ - بسم الله الرحمن الرحیم

چنین گوید ابوالحسن عبدالله ابن المقفع، رحمه الله، پس از حمد باری عز اسمه، و درود بر سید المرسلین، علیه الصلاة و السلام، که ایزد تبارک و تعالی بکمال قدرت و حکمت عالم را بیافرید، و آدمیان را بفضل و منت خویش بمزیت عقل و رجحان خرد از دیگر جانوران ممیز گردانید، زیرا که عقل بر اطلاق کلید خیرات و پای بند سعادات است، و مصالح معاش و معاد و دوستکامی دنیا و رستگاری آخرت بدو بازبسته است. و آن دو نوع است: غریزی که ایزد جل جلاله ارزانی دارد، و مکتسب که از روی تجارب حاصل آید. و غریزی در مردم بمنزلت آتش است در چوب، و چنانکه ظهور آن بی ادوات آتش زدن ممکن نباشد اثر این بی تجربت و ممارست هم ظاهر نشد، و حکما گفته‌اند که التجارب لقاح العقول. و هرکه از فیض آسمانی و عقل غریزی بهرومند شد و بر کسب هنر مواظبت نمود و در تجارب متقدمان تامل عاقلانه واجب دید آرزوهای دنیا بیاید و در آخرت نیک بخت خیزد، والله الهادی الی ما هو الاوضح سبیلا و الارشد دلیلا.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر بعدی:بخش ۲ - سبب و علت ترجمه این کتاب و نقل آن از هندوستان به پارس
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.