هوش مصنوعی: متن تأکید می‌کند که فایدهٔ واقعی در فهمیدن است، نه صرفاً حفظ کردن. سپس با ذکر داستان مردی که می‌خواست تازی (عربی) یاد بگیرد، نشان می‌دهد که تکیه بر حفظ کردن بدون درک عمیق، بی‌فایده است. مرد با نوشتن لغات روی تخته و مرور آنها گمان کرد فصاحت یافته، اما در عمل خطا کرد و مورد تمسخر قرار گرفت.
رده سنی: 14+ مفهوم متن دربارهٔ اهمیت فهمیدن به جای حفظ کردن است که برای نوجوانان در حال تحصیل و بزرگسالان قابل درک و کاربردی است. همچنین استفاده از تمثیل و زبان ادبی ممکن است برای کودکان کم‌سن‌وسال نامفهوم باشد.

بخش ۳ - فایده در فهم است نه حفظ

و به حقیقت بباید دانست که فایده در فهم است نه در حفظ، و هرکه بی وقوف در کاری شروع نماید همچنان باشد که:
مردی می‌خواست که تازی گوید، دوستی فاضل ازان وی تخته ای زرد در دست داشت؛ گفت: از لغت تازی چیزی از جهت من بران بنویس. چون پرداخته شد. به خانه برد و گاه گاه دران می‌نگریست و گمان برد که کمال فصاحت حاصل آمد. روزی در محفلی سخنی تازی خطا گفت، یکی از حاضران تبسمی واجب دید. بخندید و گفت: بر زبان من خطا رود و تخته زرد من در خانه من است؟
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۲ - خواننده باید اصل و غرض تألیف کتاب را بشناسد
گوهر بعدی:بخش ۴ - علم به کردار نیک جمال گیرد
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.