هوش مصنوعی: متن بر اهمیت کسب علم، فهم، و ادب تأکید دارد و بیان می‌کند که علم باید همراه با عمل نیک باشد. همچنین، هشدار می‌دهد که دانستن بدون عمل، مانند راه رفتن به سوی خطر یا خوردن غذای مضر است و مقایسه‌ای بین فرد دانا ولی بی‌عمل و فرد نادان ارائه می‌دهد.
رده سنی: 15+ متن حاوی مفاهیم عمیق اخلاقی و تربیتی است که برای درک کامل آن، مخاطب نیاز به سطحی از بلوغ فکری دارد. همچنین، استفاده از تمثیل‌ها و استعاره‌های پیچیده ممکن است برای کودکان کم‌سن‌وسال نامفهوم باشد.

بخش ۴ - علم به کردار نیک جمال گیرد

و بر مردمان واجب است که در کسب علم کوشند و فهم را دران معتبر دارند، که طلب علم و ساختن توشه آخرت از مهماتست. و زنده را از دانش و کردار نیک چاره نیست، و نیز در نور ادب دل را روشن کند، و داروی تجربت مردم را از هلاک جهل برهاند، چنانکه جمال خرشید روی زمین را منور گرداند، و آب زندگانی عمر جاوید دهد. و علم بکردار نیک جمال گیرد که میوه درخت دانش نیکوکاری است و کم آزاری.
و هرکه علم بداند و بدان کار نکند بمنزلت کسی باشد که مخافت راهی می‌شناسد اما ارتکاب کند تا بقطع و غارت مبتلا گردد، یا بیماری که مضرت خوردنیها می‌داند و همچنان بران اقدام می‌نماید تا در معرض تلف افتد. و هراینه آن کس که زشتی چیزی بشناخت اگر خویشتن دران افکند نشانه تیر ملامت شود، چنانکه دو مرد در چاهی افتند یکی بینا و دیگر نابینا، اگرچه هلاک میان هر دو مشترکست اما عذر نابینا بنزدیک اهل خرد و بصارت مقبول تر باشد.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۳ - فایده در فهم است نه حفظ
گوهر بعدی:بخش ۵
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.