هوش مصنوعی: این متن به موضوعاتی مانند تقدیر الهی، ناتوانی انسان در درک کامل ذات خداوند، وحدانیت و بی‌همتایی خدا، و ضرورت تسلیم در برابر ارادهٔ او می‌پردازد. شاعر تأکید می‌کند که ذات خداوند فراتر از توصیفات انسانی است و وهم و عقل بشر قادر به درک کامل آن نیست. همچنین، متن به نقد دیدگاه‌های عامه و عقلای زمانه دربارهٔ خداوند می‌پردازد و تسلیم را بهترین راه برای شناخت خدا می‌داند.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مباحث انتزاعی دارد. همچنین، برخی از اصطلاحات و مفاهیم به‌کاررفته ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر دشوار باشد.

فصل اندر تقدیس

کاف و نون نیست جز نبشتهٔ ما
چیست کُن سرعت نفوذ قضا

نه ز عجز است دیری و زودیش
نه ز طبع است خشم و خشنودیش

علتش را نه کفر دان و نه دین
صفتش را نه آن شناس و نه این

پاک زانها که غافلان گفتند
پاکتر زانکه عاقلان گفتند

وهم و خاطر دلیل نیکو نیست
هرکجا وهم و خاطر است او نیست

وهم و خاطر نو آفریدهٔ اوست
آدم وعقل نورسیدهٔ اوست

ذات او فارغست از چونی
زشت و نیکو درون و بیرونی

زانک اثبات هست او بر نیست
همچو اثبات مادر اعمیست

داند اعمی که مادری دارد
لیک چونی به وهم در نارد

در چنین عالمی که رویش دو
زشت باشد تو او بوی او تو

گر نگویی بد و نکو نبود
ور بگویی تو باشی او نبود

گر نگویی ز دین تهی باشی
ور بگویی مشبّهی باشی

با تو چون رخ در آینهٔ مصقول
نز ره اتحاد و روی حلول

چون برون از کجا و کی بوَد او
گوشهٔ خاطر تو کی شود او

عامه چون نزد حضرتش پویند
آنک آنک به هرزه می‌گویند

باز مردان چو فاخته در کوی
طاق در گردنند کوکو گوی

فاخته غایبست گوید کو
تو اگر حاضری چه گویی هو

خواه اومید گیر و خواهی بیم
هیچ بر هرزه نافرید حکیم

عالمست او به هرچه کرد و کند
تو ندانی بدانت درد کند

به ز تسلیم نیست در علمش
تا بدانی حکیمی و حلمش

خلق را داده از حکیمی خویش
هرکرا بیش حاجت، آلت بیش

همه را داده آلتی در خور
از پی جرّ نفع و دفع ضرر

در جهان آنچه رفت و آنچ آید
وآنچه هست آن چنان همی باید

تو مگو هیچ در میانه فضول
راندهٔ او به دیده کن تو قبول
وزن: فعلاتن مفاعلن فعلن (خفیف مسدس مخبون)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۲۴
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:فی‌المُجاهدة
گوهر بعدی:داستان باستان
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.