هوش مصنوعی: این متن درباره ابوالقاسم عبدالکریم قشیری، عارف و صوفی بزرگ، و دیدگاه‌های او درباره سلوک صوفیانه است. قشیری صوفی را به بیماری برسام تشبیه می‌کند که ابتدا هذیان می‌گوید و سپس سکوت می‌کند. این تشبیه نشان‌دهنده دو مرحله از سلوک عرفانی است: مرحله ابتدایی (نمود) که با هذیان و بیان همراه است و مرحله نهایی (وجد) که با سکوت و بی‌زبانی همراه است. متن همچنین به مثال‌هایی از حضرت موسی و پیامبر اسلام اشاره می‌کند تا این مراحل را توضیح دهد.
رده سنی: 18+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن نیاز به دانش و بلوغ فکری دارد. همچنین، استفاده از اصطلاحات تخصصی و تشبیهات پیچیده ممکن است برای مخاطبان جوانتر دشوار باشد.

۷- ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن القشیری، رضی اللّه عنه

و منهم: استاد امام، و زَین الاسلام، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن القشیری، رضی اللّه عنه
اندر زمانهٔ خود بدیع است و قدرش رفیع است و منزلت بزرگ و معلوم است اهل زمانه را از روزگار وی و فضلش اندر هر فن. وی را لطایف بسیار است و تصانیف نفیس، جمله با تحقیق، و خداوند تعالی حال و زبان وی را از حَشو محفوظ گردانیده است.
از وی شنیدم که گفت: «مَثَلُ الصُّوفی کَعِلَّةِ الْبَرْسامِ أَوَّلُه هَذَیانٌ فاذا تمکَّنتْ خَرَسَتْ.»
ماننده کرد صوفی را به علت بَرسام که ابتدای آن هذیان گفتن بود و انتهاش سکونت اندر آن. پس صفوت را دو طرف است: یکی وجد، و دیگر نمود. نمود مبتدیان را بُوَد، و اندر نمود عبارت از نمود هذیان بود و وجد منتهبان را بود. و اندر وجد عبارت از وجد محال باشد. پس تا طالب‌اند به علو همت ناطق‌اند اندر همت و نطق همم مر اهل مُنیت را هذیان نماید و چون رسیدند به رسیدن نیزشان عبارت و اشارت نماند.
و مثال این آن است که چون موسی علیه السّلام مبتدی بود همه همتش رؤیت بود، از همت عبارت کرد؛ لقوله، تعالی: «أرِنی أَنْظُرْ إلیک (۱۴۳/الأعراف).» این عبارت از نایافت مقصود هذیان نمود و رسول ما صلّی اللّه علیه و سلم منتهی بود و متمکن. چون شخصش به مقام همت رسید، همتش فانی شد، گفت: «لااُحصی ثناءً علیک.» و این منزلتی رفیع و مقامی عالی است.

تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:۶- ابوالفضل محمدبن الحسن الختلی، رضی اللّه عنه
گوهر بعدی:۸- ابوالعبّاس احمدبن محمّد الشّقّانی، رضی اللّه عنه
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.