۱۱۳۱ بار خوانده شده

مرغ تصویر

دو چندان جور، جان چندان کشید از عمر ِ دلگیرم
که از عِقد ِ چهل نگذشته، چون هشتادیان پیرم
روان تنها و دشمن کام، و بر دوشم قلم چون دار
مگر با عیسی ِ مریم غلط کرده ست تقدیرم؟
چو عیسی لاجرم - تجرید را - در ترک ِ آسایش
به نُه گنبد رسید و هفت اختر، چار تکبیرم
ز حسرت یا جنون، بر خود نهم تهمت که: آزادم
به قدّ ِ صیاد بگشاید چو زنجیرم
ز خاک بر گرفت و می‌دهد بر باد ِ ناکامی
مگر طفل است، یا دیوانه این تقدیر ِ بی پیرم؟
نه پروازی، نه آب و دانه‌ای، نه شوق ِ آوازی
به دام ِ زندگی امید گویی مرغ ِ تصویرم
اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:درین همسایه ۲
گوهر بعدی:آن پنجره
نظرها و حاشیه ها
زهرا طالبی
۱۳۹۹/۲/۲۲ ۰۳:۰۴

سلام وقتتون بخیر.
من بهتون پیام میدم تا یه معضلم رو باهاتون به اشتراک بذارم. شاید در بهبود سایت تون هم کمک کنه. مدتیه که شعر میخونم. از شعرهای اخوان ثالث شروع کردم و بعضی کلمات ش رو نمیدونم یا بعضی عباراتش نیاز به تفسیر داره. سریع میام سرچ میکنم اما متاسفانه و ۱۰۰ متاسقانه کلی سایت پیدا میشه که فقط متن رو نوشتن و به به و چه چه کردن ولی غافل از اینکه بیان اون ۴ تا کلمه سخت ش هم توضیح بدن. یه جوری به به چه چه کردن که اصن ادم حس میکنه خودشونم نفهمیدن چی خوندن. الکی دارن تعریف میکنن فقط :/ یعنی واسه من خیلی عجیبه که واقعا انقدر سایت نیازه که فقط متن شعرها رو بنویسن؟ واقعا از بین این افرادی که اقدام کردن شعر رو کپی پیست کردن تو سایت شون، هیچ کس به ذهنش نیومده که حالا بیام تولید محتوای ناب بکنم و تفسیر کنم، معنی بنویسم و ...؟؟؟؟ واقعا عجیبه. به عنوان ین مخاطب تو زمینه ی تولید محتوای ادبیات بخوام نمره بدم، خوشبینانه ۰ میدم :(((( چقدر حیف واقعا. حتی این مساله رو من برای شعر سعدی هم داشتم که یه بیتی خوندم و هرچی گشتم فقط متن شعر رو میورد و حتی یه نفر نَشِسته بود معنی بنویسه.


ببخشید طولانی شد، حالا دیدم شما وبسایت مرتب منظمی به نظر دارید نسبت بن بقیه. ای کاش برای تولید محتوای ناب هم اقدام بکنید. اون موقع من یا امثال من واقعا حاضر میشن حمایت مالی هم بکنن.

گوهرین: با سلام و احترام؛

ابتدا از آن روی که زمان گران سنگ خود را صرف کرده و نظرتان را مطرح نمودید تشکر می کنم.
به طور کلی موضوعی که مطرح کردید صحیح است. اما چند نکته هم به ذهن من می رسد که عرض می کنم:

الف- تعداد افرادی که بتوانند اشعار شاعران بزرگ پارسی گوی را تشریح و تفسیر کنند، معدود است. و البته آنها که هستند اغلب بزرگانیند که محتوای تولیدی آنها در قالب کتاب منتشر شده است. پس پیشنهاد نخست من مراجعه به کتاب هاست.

ب- هستند عزیزانی که در حد بضاعت به ارائه مفاهیم آثار شاعران و ادیبان در فضای وب همت گماشته اند. اما در این دریای بی کران، ناچیز است.

پ- چنانچه معنای یک لغت خاص را نمی دانید به راحتی می توانید آن را جستجو نمایید. به عنوان مثال در همین سایت "گوهر" آن لغت را انتخاب نمایید، سپس در بالای صفحه دکمه ای ظاهر می شود که با کلیک روی آن، به سایت واژه یاب هدایت شده و می توانید معنای آن کلمه را مشاهده کنید.

ت- ایده هایی برای ارائه ی مفهوم و تفسیر آثار در ذهن دارم که اگر عمری باقی باشد در این سایت اجرا خواهم کرد.

با سپاس فراوان