هوش مصنوعی: متن به بررسی دو قسم علم می‌پردازد: قسم اول که مستند به ذات حق است و مستمرالثبوت و الاثبات است، و قسم دوم که به صورت من و تو ظاهر می‌شود. همچنین اشاره می‌کند که برخی آیات قرآن به قسم دوم علم اشاره دارند و اگر نه، قسم اول از ادراک و حدوث و عروض پاک است. در پایان، ذکر علم را با سایر صفات مرتبط می‌داند.
رده سنی: 18+ متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی است که درک آن نیاز به دانش و تجربه قبلی در این زمینه‌ها دارد. همچنین، استفاده از اصطلاحات تخصصی و پیچیدگی مفاهیم، آن را برای مخاطبان جوان‌تر دشوار می‌سازد.

بخش ۷۸ - اشارت به تقسیم علم به علمی که مضاف به مرتبه جمع است و به علمی که مضاف به مرتبه فرق است و علی هذاالقیاس سائرالصفات

علم حق است کامده ست پدید
لیکن اندر مراتب تقیید

علم یاد آرد استناد به حق
چون بود حق ز قیدها مطلق

یا بود مستند به حق زان رو
که برآید به صورت من و تو

قسم اول بود به نسبت ذات
مستمرالثبوت و الاثبات

نشود متصف به قسم دگر
جز به وقت ظهور و در مظهر

هر لنعلم که هست در قرآن
قسم ثانی بود مصحح آن

ور نه قسم نخست از ادراک
از حدوث و عروض باشد پاک

ذکرالعلم مع کلا قسمیه
فرعوا سایر الصفات علیه
وزن: فعلاتن مفاعلن فعلن (خفیف مسدس مخبون)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۸
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۷۷ - داوود علیه السلام با حضرت حق سبحانه در مناجات خود گفت یا رب لم خلقت الخق؟ حضرت سبحانه در جواب وی گفت کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف
گوهر بعدی:بخش ۷۹ - در بیان اندراج و اندماج شئون و اعتبارات فی اول رتب الذات و عدم تمایز ایشان از یکدیگر لا علما و لا عینا و تمایز ایشان فی ثانی رتب الذات علما لا عینا و ظهور ایشان فی مراتب الکون متفرقة مفصلة پس ظهور ایشان در مرتبه انسان کامل مجتمعة وحدانیة کما فی اول رتب الذات و ذلک غایة الغایات و نهایة النهایات
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.