هوش مصنوعی:
این متن به موضوعاتی مانند امید، رحمت الهی، تسلیم در برابر خداوند، و بیزمانی در عالم معنویت میپردازد. شاعر تأکید میکند که نومیدی بد است و رحمت خداوند بیحد است. همچنین، به اهمیت تسلیم در برابر اراده الهی و بیزمانی در عالم روحانی اشاره میکند. متن با مثالهایی مانند اصحاب کهف، نشان میدهد که در عالم معنویت، زمان و مکان معنای دیگری دارد.
رده سنی:
16+
این متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و معنوی است که ممکن است برای کودکان و نوجوانان کمسنوسال قابل درک نباشد. همچنین، برخی از مفاهیم مانند تسلیم در برابر خداوند و بیزمانی در عالم روحانی نیاز به تجربه و بلوغ فکری بیشتری دارند.
بخش ۱۳۶ - باز جواب انبیا علیهم السلام ایشان را
اَنْبیا گفتند نومیدی بَد است
فَضْل و رَحمَتهایِ باری بیحَد است
از چُنین مُحْسِن نَشایَد ناامید
دَست در فِتْراکِ این رَحمَت زَنید
ای بَسا کارا که اَوَّل صَعْب گشت
بعد از آن بُگْشاده شُد سَختی گُذشت
بَعدِ نومیدی بَسی اومیدهاست
از پَسِ ظُلْمَت بَسی خورشیدهاست
خود گرفتم که شما سنگین شُدیْت
قُفْلها بر گوش و بر دلْ بَر زَدیْت
هیچ ما را با قَبولی کار نیست
کارِ ما تسلیم و فَرمان کردنیست
او بِفَرمودَسْتَمان این بَندگی
نیست ما را از خود این گویندگی
جانْ برایِ اَمرِ او داریم ما
گَر به ریگی گوید او کاریم ما
غَیرِ حَقْ جانِ نَبی را یار نیست
با قَبول و رَدِّ خَلْقَش کار نیست
مُزدِ تَبلیغِ رِسالاتَش ازوست
زشت و دشمنرو شُدیم از بَهرِ دوست
ما بَرین دَرگَهْ مَلولان نیستیم
تا زِ بُعدِ راه هرجا بیسْتیم
دلْ فُرو بَسته وْ مَلول آن کَس بُوَد
کَزْ فِراقِ یار در مَحْبَس بُوَد
دِلْبَر و مَطْلوبْ با ما حاضِر است
در نِثارِ رَحمَتَش جانْ شاکِر است
در دلِ ما لالهزار و گُلْشَنیست
پیری و پَژمُردگی را راه نیست
دایما تَرّ و جوانیم و لَطیف
تازه و شیرین و خَندان و ظَریف
پیشِ ما صد سال و یک ساعت یکیست
که دراز و کوتَه از ما مُنْفَکیست
آن دراز و کوتَهی در جسمهاست
آن دراز و کوتَه اَنْدَر جانْ کجاست؟
سیصد و نُه سال آن اَصْحابِ کَهْف
پیشَشان یک روز بیاَنْدوه و لَهْف
وان گَهی بِنْمودَشان یک روز هم
که به تَنْ باز آمد اَرْواح از عَدَم
چون نباشد روز و شب یا ماه و سال
کِی بُوَد سیریّ و پیریّ و مَلال؟
در گُلِسْتانِ عَدَم چون بیخَودیست
مَستی از سَغْراقِ لُطْفِ ایزدیست
لَم یَذُقْ لَمْ یَدْرِ هر کَس کو نَخَورْد
کِی به وَهْم آرَد جُعَل اَنْفاسِ وَرْد؟
نیست موهوم اَرْ بُدی موهومْ آن
هَمچو موهومان شُدی مَعْدومْ آن
دوزخ اَنْدَر وَهْم چون آرَد بهشت؟
هیچ تابَد رویِ خوب از خوکِ زشت؟
هین گِلویِ خود مَبُر هان ای مُهان
اینچُنین لُقْمه رَسیده تا دَهان
راههایِ صَعْب پایان بُردهایم
رَهْ بر اَهْلِ خویشْ آسان کردهایم
فَضْل و رَحمَتهایِ باری بیحَد است
از چُنین مُحْسِن نَشایَد ناامید
دَست در فِتْراکِ این رَحمَت زَنید
ای بَسا کارا که اَوَّل صَعْب گشت
بعد از آن بُگْشاده شُد سَختی گُذشت
بَعدِ نومیدی بَسی اومیدهاست
از پَسِ ظُلْمَت بَسی خورشیدهاست
خود گرفتم که شما سنگین شُدیْت
قُفْلها بر گوش و بر دلْ بَر زَدیْت
هیچ ما را با قَبولی کار نیست
کارِ ما تسلیم و فَرمان کردنیست
او بِفَرمودَسْتَمان این بَندگی
نیست ما را از خود این گویندگی
جانْ برایِ اَمرِ او داریم ما
گَر به ریگی گوید او کاریم ما
غَیرِ حَقْ جانِ نَبی را یار نیست
با قَبول و رَدِّ خَلْقَش کار نیست
مُزدِ تَبلیغِ رِسالاتَش ازوست
زشت و دشمنرو شُدیم از بَهرِ دوست
ما بَرین دَرگَهْ مَلولان نیستیم
تا زِ بُعدِ راه هرجا بیسْتیم
دلْ فُرو بَسته وْ مَلول آن کَس بُوَد
کَزْ فِراقِ یار در مَحْبَس بُوَد
دِلْبَر و مَطْلوبْ با ما حاضِر است
در نِثارِ رَحمَتَش جانْ شاکِر است
در دلِ ما لالهزار و گُلْشَنیست
پیری و پَژمُردگی را راه نیست
دایما تَرّ و جوانیم و لَطیف
تازه و شیرین و خَندان و ظَریف
پیشِ ما صد سال و یک ساعت یکیست
که دراز و کوتَه از ما مُنْفَکیست
آن دراز و کوتَهی در جسمهاست
آن دراز و کوتَه اَنْدَر جانْ کجاست؟
سیصد و نُه سال آن اَصْحابِ کَهْف
پیشَشان یک روز بیاَنْدوه و لَهْف
وان گَهی بِنْمودَشان یک روز هم
که به تَنْ باز آمد اَرْواح از عَدَم
چون نباشد روز و شب یا ماه و سال
کِی بُوَد سیریّ و پیریّ و مَلال؟
در گُلِسْتانِ عَدَم چون بیخَودیست
مَستی از سَغْراقِ لُطْفِ ایزدیست
لَم یَذُقْ لَمْ یَدْرِ هر کَس کو نَخَورْد
کِی به وَهْم آرَد جُعَل اَنْفاسِ وَرْد؟
نیست موهوم اَرْ بُدی موهومْ آن
هَمچو موهومان شُدی مَعْدومْ آن
دوزخ اَنْدَر وَهْم چون آرَد بهشت؟
هیچ تابَد رویِ خوب از خوکِ زشت؟
هین گِلویِ خود مَبُر هان ای مُهان
اینچُنین لُقْمه رَسیده تا دَهان
راههایِ صَعْب پایان بُردهایم
رَهْ بر اَهْلِ خویشْ آسان کردهایم
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۲۶
۱۵۹۶
حمایت مالی از گوهرین
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۱۳۵ - مکرر کردن کافران حجتهای جبریانه را
گوهر بعدی:بخش ۱۳۷ - مکرر کردن قوم اعتراض ترجیه بر انبیا علیهمالسلام
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.