هوش مصنوعی:
این متن به بررسی تفاوت بین افراد نیکوکار و بدکار میپردازد و اشاره میکند که اعمال و نیات افراد تعیینکننده سرنوشت آنهاست. افراد بدکار با وجود انجام عبادات، به دوزخ میروند، در حالی که افراد نیکوکار به بهشت راه مییابند. همچنین، متن به اهمیت علم و دانش و هدف اصلی خلقت انسان که عبادت است، اشاره میکند.
رده سنی:
16+
متن دارای مفاهیم عمیق فلسفی و دینی است که درک آنها نیاز به بلوغ فکری و تجربه زندگی دارد. همچنین، برخی مفاهیم مانند دوزخ و بهشت ممکن است برای کودکان و نوجوانان کمسنوسال قابل درک نباشد.
بخش ۱۳۹ - حکمت آفریدن دوزخ آن جهان و زندان این جهان تا معبد متکبران باشد کی ائتیا طوعا او کرها
که لَئیمان در جَفا صافی شوند
چون وَفا بینَند خود جافی شوند
مَسجدِ طاعاتَشان پس دوزخ است
پایْبَندِ مُرغِ بیگانه فَخْ است
هست زندان صومعهیْ دُزد و لَئیم
کَنْدَرو ذاکِر شود حَق را مُقیم
چون عبادت بود مَقْصود از بَشَر
شُد عبادتگاهِ گَردنکَش سَقَر
آدمی را هست در هر کار دست
لیکْ ازو مَقْصودْ این خِدمَت بُدهست
ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِنْسْ این بِخوان
جُز عبادت نیست مَقْصود از جهان
گَرچه مَقْصود از کتابْ آن فَنْ بُوَد
گَر تُواَش بالِش کُنی هم میشود
لیکْ ازو مَقْصودْ این بالِش نبود
عِلْم بود و دانش و اِرْشاد و سود
گَر تو میخی ساختی شمشیر را
بَرگُزیدی بر ظَفَر اِدْبار را
گَرچه مَقْصود از بَشَر عِلْم و هُدیست
لیکْ هر یک آدمی را مَعْبَدیست
مَعْبَدِ مَردِ کَریمْ اَکْرَمْتَهُ
مَعْبَدِ مَردِ لَئیم اَسْقَمْتَهُ
مَر لَئیمان را بِزَن تا سَر نَهَنْد
مَر کَریمان را بِدِه تا بَر دَهَند
لاجَرَم حَقْ هر دو مَسجد آفرید
دوزخْ آنها را و اینها را مَزید
ساخت موسیٰ قُدْس در بابِ صَغیر
تا فُرود آرَنْد سَر قَوْمِ زَحیر
زان که جَبّاران بُدَند و سَرفَراز
دوزخ آن بابِ صَغیر است و نیاز
چون وَفا بینَند خود جافی شوند
مَسجدِ طاعاتَشان پس دوزخ است
پایْبَندِ مُرغِ بیگانه فَخْ است
هست زندان صومعهیْ دُزد و لَئیم
کَنْدَرو ذاکِر شود حَق را مُقیم
چون عبادت بود مَقْصود از بَشَر
شُد عبادتگاهِ گَردنکَش سَقَر
آدمی را هست در هر کار دست
لیکْ ازو مَقْصودْ این خِدمَت بُدهست
ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِنْسْ این بِخوان
جُز عبادت نیست مَقْصود از جهان
گَرچه مَقْصود از کتابْ آن فَنْ بُوَد
گَر تُواَش بالِش کُنی هم میشود
لیکْ ازو مَقْصودْ این بالِش نبود
عِلْم بود و دانش و اِرْشاد و سود
گَر تو میخی ساختی شمشیر را
بَرگُزیدی بر ظَفَر اِدْبار را
گَرچه مَقْصود از بَشَر عِلْم و هُدیست
لیکْ هر یک آدمی را مَعْبَدیست
مَعْبَدِ مَردِ کَریمْ اَکْرَمْتَهُ
مَعْبَدِ مَردِ لَئیم اَسْقَمْتَهُ
مَر لَئیمان را بِزَن تا سَر نَهَنْد
مَر کَریمان را بِدِه تا بَر دَهَند
لاجَرَم حَقْ هر دو مَسجد آفرید
دوزخْ آنها را و اینها را مَزید
ساخت موسیٰ قُدْس در بابِ صَغیر
تا فُرود آرَنْد سَر قَوْمِ زَحیر
زان که جَبّاران بُدَند و سَرفَراز
دوزخ آن بابِ صَغیر است و نیاز
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۵
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۱۳۸ - باز جواب انبیا علیهم السلام
گوهر بعدی:بخش ۱۴۰ - بیان آنک حق تعالی صورت ملوک را سبب مسخر کردن جباران کی مسخر حق نباشند ساخته است چنانک موسی علیه السلام باب صغیر ساخت بر ربض قدس جهت رکوع جباران بنی اسرائیل وقت در آمدن کی ادخلوا الباب سجدا و قولوا حطة
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.