هوش مصنوعی:
این متن به موضوع پنهان بودن اولیا و انسانها از دید عموم میپردازد. اولیا در حالی که در میان مردم زندگی میکنند، از نظر معنوی در جایگاهی بسیار بالاتر قرار دارند و گویی بر فراز آسمانها قدم میگذارند. متن همچنین اشاره میکند که انسانها از نظر معنوی حتی پنهانتر از پریان هستند و نزد عاقلان، انسانها به دلیل پیچیدگیهای درونیشان، بسیار پنهانتر از موجودات دیگر به نظر میرسند.
رده سنی:
16+
این متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مفاهیم انتزاعی دارد. بنابراین، برای سنین پایینتر ممکن است قابل درک نباشد.
بخش ۲۰۴ - بیان آنک رفتن انبیا و اولیا به کوهها و غارها جهت پنهان کردن خویش نیست و جهت خوف تشویش خلق نیست بلک جهت ارشاد خلق است و تحریض بر انقطاع از دنیا به قدر ممکن
آن که گویند اَوْلیا در کُهْ بُوَند
تا زِ چَشمِ مَردمان پنهان شوند
پیشِ خَلْق ایشان فَرازِ صد کُهاَند
گامِ خود بر چَرخِ هفتم مینَهَند
پس چرا پنهان شود کُهجو بُوَد
کو زِ صد دریا و کُهْ زان سو بُوَد؟
حاجَتَش نَبْوَد به سویِ کُهْ گُریخت
کَزْ پِی اَش کُرِّهیْ فَلَک صد نَعْل ریخت
چَرخ گردید و نَدید او گَردِ جان
تَعْزیَتجامه بِپوشید آسْمان
گَر به ظاهِر آن پَری پنهان بُوَد
آدمی پنهانتَر از پَرْیان بُوَد
نَزدِ عاقل زان پَری که مُضْمَر است
آدمی صد بار خود پنهانتَر است
آدمی نزدیکِ عاقل چون خَفیست
چون بُوَد آدم که در غَیْب او صَفیست؟
تا زِ چَشمِ مَردمان پنهان شوند
پیشِ خَلْق ایشان فَرازِ صد کُهاَند
گامِ خود بر چَرخِ هفتم مینَهَند
پس چرا پنهان شود کُهجو بُوَد
کو زِ صد دریا و کُهْ زان سو بُوَد؟
حاجَتَش نَبْوَد به سویِ کُهْ گُریخت
کَزْ پِی اَش کُرِّهیْ فَلَک صد نَعْل ریخت
چَرخ گردید و نَدید او گَردِ جان
تَعْزیَتجامه بِپوشید آسْمان
گَر به ظاهِر آن پَری پنهان بُوَد
آدمی پنهانتَر از پَرْیان بُوَد
نَزدِ عاقل زان پَری که مُضْمَر است
آدمی صد بار خود پنهانتَر است
آدمی نزدیکِ عاقل چون خَفیست
چون بُوَد آدم که در غَیْب او صَفیست؟
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۸
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۲۰۳ - تفسیر این خبر مصطفی علیه السلام کی للقران ظهر و بطن و لبطنه بطن الی سبعة ابطن
گوهر بعدی:بخش ۲۰۵ - تشبیه صورت اولیا و صورت کلام اولیا به صورت عصای موسی و صورت افسون عیسی علیهما السلام
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.