هوش مصنوعی:
این متن شعری است که به بررسی مفاهیم فلسفی و اخلاقی مانند عقل، فکر، پشیمانی، و جذب حقیقت میپردازد. شعر با داستان قابیل و هابیل شروع میشود و سپس به بررسی رفتار انسان و عقل او در مواجهه با مشکلات و تصمیمگیریها میپردازد. همچنین، شعر به موضوعاتی مانند غفلت، پشیمانی، و جستجوی حقیقت اشاره میکند. در نهایت، شعر به اهمیت پوشاندن عیوب و انجام کارهای نیک تأکید میکند.
رده سنی:
16+
متن شامل مفاهیم فلسفی و اخلاقی پیچیدهای است که برای درک کامل آنها به بلوغ فکری و تجربه زندگی نیاز است. همچنین، برخی از مفاهیم مانند پشیمانی و جذب حقیقت ممکن است برای مخاطبان جوانتر دشوار باشد.
بخش ۵۰ - آموختن پیشه گورکنی قابیل از زاغ پیش از آنک در عالم علم گورکنی و گور بود
کَندنِ گوری که کمتر پیشه بود
کِی زِ فِکْرِ و حیله و اَنْدیشه بود؟
گَر بُدی این فَهْمْ مَر قابیل را
کِی نَهادی بر سَر او هابیل را؟
که کجا غایب کُنم این کُشته را؟
این به خون و خاکْ در آغشته را؟
دید زاغی زاغِ مُرده در دَهان
بَر گرفته تیز میآمد چُنان
از هوا زیر آمد و شُد او به فَن
از پِیِ تَعْلیمْ او را گورکَن
پَس به چَنگالْ از زمین اَنْگیخت گَرد
زود زاغِ مُرده را در گور کرد
دَفنْ کَردَش پَس بِپوشیدَش به خاک
زاغ از اِلْهامِ حَقْ بُد عِلْمناک
گفت قابیل آه شُه بر عقلِ من
که بُوَد زاغی زِ من اَفْزون به فَن
عقل کُل را گفت مازاغَ الْبَصَر
عقلِ جُزوی میکُند هر سو نَظَر
عقلِ مازاغ است نورِ خاصِگان
عقلِ زاغِ اُسْتادِ گورِ مُردگان
جان که او دُنبالهٔ زاغان پَرَد
زاغْ او را سویِ گورستان بَرَد
هین مَدو اَنْدَر پِیِ نَفْسِ چو زاغ
کو به گورستان بَرَد نه سویِ باغ
گَر رَوی رو در پِیِ عَنْقایِ دل
سویِ قاف و مَسجدِ اَقْصایِ دل
نوگیاهی هر دَم ز سودایِ تو
میدَمَد در مَسجدِ اَقْصایِ تو
تو سُلَیمانوار دادِ او بِدِه
پِی بَر از وِیْ پایِ رَد بر وِیْ مَنِه
زان که حالِ این زمینِ با ثَبات
باز گوید با تو انواعِ نَبات
در زمین گَر نیشِکَر وَرْ خود نِی است
تَرجُمانِ هر زمینْ نَبْتِ وِیْ است
پَس زَمینِ دل که نَبْتَش فکر بود
فکرها اسرارِ دل را وا نِمود
گَر سُخنکَش یابَم اَنْدَر اَنْجُمن
صد هزاران گُل بِرویَم چون چَمَن
وَرْ سُخنکُش یابَم آن دَم زن به مُزد
میگُریزَد نکتهها از دلْ چو دُزد
جُنبِشِ هرکَس به سویِ جاذِب است
جَذْبِ صدقْ نه چو جَذْبِ کاذب است
میرَوی گَهْ گُمرَه و گَهْ در رَشَد
رِشته پیدا نه و آن کِتْ میکَشَد
اُشتُرِ کوری مَهارِ تو رَهین
تو کَشِش میبین مَهارت را مَبین
گَر شُدی مَحْسوسْ جَذّاب و مَهار
پَس نَمانْدی این جهان دارُالْغِرار
گَبْر دیدی کو پی سَگ میرَوَد
سُخْرهٔ دیوِ سِتَنْبَه میشود
در پِیِ او کِی شُدی مانند حیز؟
پایِ خود را واکَشیدی گَبْر نیز
گاو گَر واقِف زِ قَصّابان بُدی
کِی پِی ایشان بِدان دُکاّن شُدی؟
یا بِخورْدی از کَفِ ایشان سَبوس
یا بِدادی شیرشان از چاپلوس
وَرْ بِخورْدی کِی علف هَضمَش شُدی؟
گَر زِ مَقْصودِ عَلَف واقِف بُدی؟
پَس سُتونِ این جهانْ خود غَفْلَت است
چیست دولت؟ کین دَوادوْ با لَت است
اَوَّلَش دو دو به آخِر لَتْ بِخَور
جُز دَرین ویرانه نَبْوَد مرگِ خَر
تو به جِدْ کاری که بِگْرفتی به دست
عیبَش این دَمْ بر تو پوشیده شُدهست
زان هَمیتانی بِدادن تَن به کار
که بِپوشید از تو عیبَش کِردگار
هم چُنین هر فکر که گرمی دران
عَیْبِ آن فِکْرَت شُدهست از تو نَهان
بر تو گَر پیدا شُدی زو عَیْب و شَیْن
زو رَمیدی جانْت بُعْدَ الْمَشْرِقَیْن
حالْ کاخِر زو پشیمان میشَوی
گَر بُوَد این حالت اَوَّل کِی دَوی؟
پَس بِپوشید اَوَّل آن بر جانِ ما
تا کنیم آن کار بر وِفْقِ قَضا
چون قَضا آوَرْد حُکْمِ خود پَدید
چَشمْ وا شُد تا پَشیمانی رَسید
این پَشیمانی قَضایِ دیگراست
این پَشیمانی بِهِل حَق را پَرَست
وَرْ کُنی عادت پَشیمان خور شَوی
زین پَشیمانی پَشیمانتَر شوی
نیم عُمرَت در پَریشانی رَوَد
نیمِ دیگر در پَشیمانی رَوَد
تَرکِ این فکر و پَریشانی بِگو
حال و یار و کارِ نیکوتَر بِجو
وَر نَداری کار نیکوتَر به دست
پَس پَشیمانیْت بر فَوْتِ چه است؟
گَر هَمیدانی رَهِ نیکو پَرَست
وَر نَدانی چون بدانی کین بَد است؟
بَد نَدانی تا ندانی نیک را
ضِدّ را از ضد توان دید ای فتی
چون زِ تَرکِ فِکْرِاین عاجِزشُدی
از گُنَه آن گاه هم عاجُز بُدی
چون بُدی عاجز پَشیمانی زِ چیست؟
عاجزی را باز جو کَزْ جَذْبِ کیست؟
عاجِزی بیقادری اَنْدَر جهان
کَس نَدیدهست و نباشد این بِدان
هم چُنین هر آرزو که میبَری
تو زِ عَیْبِ آن حِجابی اَنْدَری
وَرْ نِمودی عِلَّت آن آرزو
خود رَمیدی جانِ تو زان جُست و جو
گَرْ نِمودی عَیْبِ آن کارْ او تورا
کَس نَبُردی کَش کَشان آن سو تورا
وان دِگَر کار کَزْ آن هستی نَفور
زان بُوَد که عیبَش آمد در ظُهور
ای خدای رازدانِ خوشْسُخن
عَیْبِ کارِ بَد زِ ما پنهان مَکُن
عَیْبِ کارِ نیک را مَنْما به ما
تا نَگَردیم از رَوِشْ سَرد و هَبا
هم بَر آن عادتْ سُلَیمانِ سَنی
رفت در مَسجد میان روشنی
قاعدهیْ هر روز را میجُست شاه
که بِبینَد مسجد اَنْدَر نو گیاه
دل بِبینَد سِر بِدان چَشمِ صَفی
آن حَشایش که شُد از عامه خَفی
کِی زِ فِکْرِ و حیله و اَنْدیشه بود؟
گَر بُدی این فَهْمْ مَر قابیل را
کِی نَهادی بر سَر او هابیل را؟
که کجا غایب کُنم این کُشته را؟
این به خون و خاکْ در آغشته را؟
دید زاغی زاغِ مُرده در دَهان
بَر گرفته تیز میآمد چُنان
از هوا زیر آمد و شُد او به فَن
از پِیِ تَعْلیمْ او را گورکَن
پَس به چَنگالْ از زمین اَنْگیخت گَرد
زود زاغِ مُرده را در گور کرد
دَفنْ کَردَش پَس بِپوشیدَش به خاک
زاغ از اِلْهامِ حَقْ بُد عِلْمناک
گفت قابیل آه شُه بر عقلِ من
که بُوَد زاغی زِ من اَفْزون به فَن
عقل کُل را گفت مازاغَ الْبَصَر
عقلِ جُزوی میکُند هر سو نَظَر
عقلِ مازاغ است نورِ خاصِگان
عقلِ زاغِ اُسْتادِ گورِ مُردگان
جان که او دُنبالهٔ زاغان پَرَد
زاغْ او را سویِ گورستان بَرَد
هین مَدو اَنْدَر پِیِ نَفْسِ چو زاغ
کو به گورستان بَرَد نه سویِ باغ
گَر رَوی رو در پِیِ عَنْقایِ دل
سویِ قاف و مَسجدِ اَقْصایِ دل
نوگیاهی هر دَم ز سودایِ تو
میدَمَد در مَسجدِ اَقْصایِ تو
تو سُلَیمانوار دادِ او بِدِه
پِی بَر از وِیْ پایِ رَد بر وِیْ مَنِه
زان که حالِ این زمینِ با ثَبات
باز گوید با تو انواعِ نَبات
در زمین گَر نیشِکَر وَرْ خود نِی است
تَرجُمانِ هر زمینْ نَبْتِ وِیْ است
پَس زَمینِ دل که نَبْتَش فکر بود
فکرها اسرارِ دل را وا نِمود
گَر سُخنکَش یابَم اَنْدَر اَنْجُمن
صد هزاران گُل بِرویَم چون چَمَن
وَرْ سُخنکُش یابَم آن دَم زن به مُزد
میگُریزَد نکتهها از دلْ چو دُزد
جُنبِشِ هرکَس به سویِ جاذِب است
جَذْبِ صدقْ نه چو جَذْبِ کاذب است
میرَوی گَهْ گُمرَه و گَهْ در رَشَد
رِشته پیدا نه و آن کِتْ میکَشَد
اُشتُرِ کوری مَهارِ تو رَهین
تو کَشِش میبین مَهارت را مَبین
گَر شُدی مَحْسوسْ جَذّاب و مَهار
پَس نَمانْدی این جهان دارُالْغِرار
گَبْر دیدی کو پی سَگ میرَوَد
سُخْرهٔ دیوِ سِتَنْبَه میشود
در پِیِ او کِی شُدی مانند حیز؟
پایِ خود را واکَشیدی گَبْر نیز
گاو گَر واقِف زِ قَصّابان بُدی
کِی پِی ایشان بِدان دُکاّن شُدی؟
یا بِخورْدی از کَفِ ایشان سَبوس
یا بِدادی شیرشان از چاپلوس
وَرْ بِخورْدی کِی علف هَضمَش شُدی؟
گَر زِ مَقْصودِ عَلَف واقِف بُدی؟
پَس سُتونِ این جهانْ خود غَفْلَت است
چیست دولت؟ کین دَوادوْ با لَت است
اَوَّلَش دو دو به آخِر لَتْ بِخَور
جُز دَرین ویرانه نَبْوَد مرگِ خَر
تو به جِدْ کاری که بِگْرفتی به دست
عیبَش این دَمْ بر تو پوشیده شُدهست
زان هَمیتانی بِدادن تَن به کار
که بِپوشید از تو عیبَش کِردگار
هم چُنین هر فکر که گرمی دران
عَیْبِ آن فِکْرَت شُدهست از تو نَهان
بر تو گَر پیدا شُدی زو عَیْب و شَیْن
زو رَمیدی جانْت بُعْدَ الْمَشْرِقَیْن
حالْ کاخِر زو پشیمان میشَوی
گَر بُوَد این حالت اَوَّل کِی دَوی؟
پَس بِپوشید اَوَّل آن بر جانِ ما
تا کنیم آن کار بر وِفْقِ قَضا
چون قَضا آوَرْد حُکْمِ خود پَدید
چَشمْ وا شُد تا پَشیمانی رَسید
این پَشیمانی قَضایِ دیگراست
این پَشیمانی بِهِل حَق را پَرَست
وَرْ کُنی عادت پَشیمان خور شَوی
زین پَشیمانی پَشیمانتَر شوی
نیم عُمرَت در پَریشانی رَوَد
نیمِ دیگر در پَشیمانی رَوَد
تَرکِ این فکر و پَریشانی بِگو
حال و یار و کارِ نیکوتَر بِجو
وَر نَداری کار نیکوتَر به دست
پَس پَشیمانیْت بر فَوْتِ چه است؟
گَر هَمیدانی رَهِ نیکو پَرَست
وَر نَدانی چون بدانی کین بَد است؟
بَد نَدانی تا ندانی نیک را
ضِدّ را از ضد توان دید ای فتی
چون زِ تَرکِ فِکْرِاین عاجِزشُدی
از گُنَه آن گاه هم عاجُز بُدی
چون بُدی عاجز پَشیمانی زِ چیست؟
عاجزی را باز جو کَزْ جَذْبِ کیست؟
عاجِزی بیقادری اَنْدَر جهان
کَس نَدیدهست و نباشد این بِدان
هم چُنین هر آرزو که میبَری
تو زِ عَیْبِ آن حِجابی اَنْدَری
وَرْ نِمودی عِلَّت آن آرزو
خود رَمیدی جانِ تو زان جُست و جو
گَرْ نِمودی عَیْبِ آن کارْ او تورا
کَس نَبُردی کَش کَشان آن سو تورا
وان دِگَر کار کَزْ آن هستی نَفور
زان بُوَد که عیبَش آمد در ظُهور
ای خدای رازدانِ خوشْسُخن
عَیْبِ کارِ بَد زِ ما پنهان مَکُن
عَیْبِ کارِ نیک را مَنْما به ما
تا نَگَردیم از رَوِشْ سَرد و هَبا
هم بَر آن عادتْ سُلَیمانِ سَنی
رفت در مَسجد میان روشنی
قاعدهیْ هر روز را میجُست شاه
که بِبینَد مسجد اَنْدَر نو گیاه
دل بِبینَد سِر بِدان چَشمِ صَفی
آن حَشایش که شُد از عامه خَفی
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۵۷
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۴۹ - درآمدن سلیمان علیهالسلام هر روز در مسجد اقصی بعد از تمام شدن جهت عبادت و ارشاد عابدان و معتکفان و رستن عقاقیر در مسجد
گوهر بعدی:بخش ۵۱ - قصهٔ صوفی کی در میان گلستان سر به زانو مراقب بود یارانش گفتند سر برآور تفرج کن بر گلستان و ریاحین و مرغان و آثار رحمةالله تعالی
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.