هوش مصنوعی: این متن به بررسی رابطه‌ی بین عقل و وحی در کسب دانش و مهارت‌های مختلف مانند طب و نجوم می‌پردازد. متن بیان می‌کند که عقل به تنهایی قادر به کشف تمام حقایق نیست و نیازمند هدایت وحی است. همچنین، اشاره می‌کند که دانش‌های مفید مانند طب از طریق وحی به پیامبران داده شده و سپس توسط عقل انسان‌ها توسعه یافته است. متن تأکید می‌کند که هیچ مهارتی بدون هدایت وحی به دست نمی‌آید.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم فلسفی و دینی پیچیده‌ای است که درک آن‌ها نیازمند سطحی از بلوغ فکری و آشنایی با مباحث عمیق فلسفی و دینی است. بنابراین، برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب است.

بخش ۴۹ - درآمدن سلیمان علیه‌السلام هر روز در مسجد اقصی بعد از تمام شدن جهت عبادت و ارشاد عابدان و معتکفان و رستن عقاقیر در مسجد

هَر صَباحی چون سُلَیمان آمدی
خاضِع اَنْدَر مَسجدِ اَقْصی شُدی

نوگیاهی رُسته دیدی اَنْدَرو
پَس بِگُفتی نام و نَفْعِ خود بگو

تو چه دارویی؟ چه‌یی نامَت چی است؟
تو زیانِ کیّ و نَفْعَت بر کی است؟

پَس بِگُفتی هر گیاهی فِعْل و نام
که من آن را جانَم و این را حِمام

من مَرین را زَهْرم و او را شِکَر
نامِ مَن این است بر لوح از قَدَر

پَس طَبیبان از سُلَیمانْ زان گیا
عالِم و دانا شُدَندی مُقْتَدی

تا کُتُب‌هایِ طَبیبی ساختند
جسم را از رَنج می‌پَرداختند

این نُجوم و طِبّْ وَحْیِ اَنْبیاست
عقل و حِس را سویِ بی‌سو رَهْ کجاست؟

عقلِ جُزویْ عقلِ اِسْتِخراج نیست
جُز پَذیرایِ فَن و مُحتاج نیست

قابِلِ تَعْلیم و فَهْم است این خِرَد
لیکْ صاحِب وَحْی تَعْلیمَش دَهَد

جُمله حِرفَتْ‌ها یَقین از وَحْی بود
اَوَّلِ او لیکْ عقل آن را فُزود

هیچ حِرفَت را بِبین کین عقلِ ما
تانَد او آموختنْ بی‌اوسْتا؟

گَرچه اَنْدَر مَکْر مویْ‌اِشْکاف بُد
هیچ پیشه رامْ بی‌اُستا نَشُد

دانشِ پیشه ازین عقل اَرْ بُدی
پیشه‌یی بی‌اوسْتا حاصِل شُدی
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۴
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۴۸ - نشستن دیو بر مقام سلیمان علیه‌السلام و تشبه کردن او به کارهای سلیمان علیه‌السلام و فرق ظاهر میان هر دو سلیمان و دیو خویشتن را سلیمان بن داود نام کردن
گوهر بعدی:بخش ۵۰ - آموختن پیشه گورکنی قابیل از زاغ پیش از آنک در عالم علم گورکنی و گور بود
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.