هوش مصنوعی:
این متن به بیان ارزش و معنای اعمال دینی مانند نماز، روزه، حج، جهاد، زکات و ترک حسد میپردازد. این اعمال به عنوان گواهی بر اعتقاد و تقوای فرد توصیف شدهاند. همچنین، متن به اهمیت صداقت، سخاوت و پرهیز از حرام اشاره میکند و تأکید میکند که اعمال ظاهری بدون نیت خالص و تقوا ارزشی ندارند. در پایان، متن به رحمت و بخشش الهی اشاره میکند که حتی با وجود خطاهای انسان، او را پاک میکند.
رده سنی:
16+
متن دارای مفاهیم عمیق دینی و اخلاقی است که ممکن است برای کودکان قابل درک نباشد. همچنین، استفاده از زبان شعر و استعارههای ادبی نیاز به سطحی از بلوغ فکری و تجربه دارد که معمولاً در نوجوانان و بزرگسالان یافت میشود.
بخش ۷ - بیان آنک نماز و روزه و همه چیزهای برونی گواهیهاست بر نور اندرونی
این نماز و روزه و حَجّ و جِهاد
هم گواهی دادن است از اِعْتِقاد
این زکات و هَدیه و تَرکِ حَسَد
هم گواهی دادن است از سِرِ خَود
خوان و مِهْمانی پِیِ اِظْهارْ راست
کای مِهان ما با شما گشتیم راست
هَدیهها و اَرْمَغان و پیشکَش
شُد گواهِ آن که هستم با تو خَوش
هر کسی کوشَد به مالی یا فُسون
چیست؟ دارم گوهری در اَنْدَرون
گوهری دارم زِ تَقوی یا سَخا
این زکات و روزه در هر دو گُوا
روزه گوید کرد تَقوی از حَلال
در حَرامَش دان که نَبْوَد اِتّصال
وان زَکاتش گفت کو از مالِ خویش
میدَهَد پَس چون بِدُزدَد زَ اهْلِ کیش؟
گَر به طَرّاری کُند پَس دو گُواه
جَرْح شُد در مَحْکَمه یْ عَدلِ اِله
هست صَیّاد ار کُند دانه نِثار
نه زِ رَحْم و جود بَلْ بَهْرِ شکار
هست گُربه روزهدار اَنْدَر صیام
خُفته کرده خویش بَهْرِ صیدِ خام
کرده بَدظَن زین کَژی صد قَوْم را
کرده بَدنامْ اَهْلِ جود و صَوْم را
فَضْلِ حَقْ با این که او کَژْ میتَنَد
عاقِبَت زین جُمله پاکَش میکُند
سَبْق بُرده رَحْمَتَش وان غَدْر را
داده نوری که نباشد بَدْر را
کوشِشَش را شُسته حَقْ زین اِخْتِلاط
غُسل داده رَحْمَت او را زین خُباط
تا که غَفّاریّ او ظاهِر شود
مِغْفَری کَلّیش را غافِر شود
آبْ بَهْرِ این بِبارید از سِماک
تا پَلیدان را کُند از خُبثْ پاک
هم گواهی دادن است از اِعْتِقاد
این زکات و هَدیه و تَرکِ حَسَد
هم گواهی دادن است از سِرِ خَود
خوان و مِهْمانی پِیِ اِظْهارْ راست
کای مِهان ما با شما گشتیم راست
هَدیهها و اَرْمَغان و پیشکَش
شُد گواهِ آن که هستم با تو خَوش
هر کسی کوشَد به مالی یا فُسون
چیست؟ دارم گوهری در اَنْدَرون
گوهری دارم زِ تَقوی یا سَخا
این زکات و روزه در هر دو گُوا
روزه گوید کرد تَقوی از حَلال
در حَرامَش دان که نَبْوَد اِتّصال
وان زَکاتش گفت کو از مالِ خویش
میدَهَد پَس چون بِدُزدَد زَ اهْلِ کیش؟
گَر به طَرّاری کُند پَس دو گُواه
جَرْح شُد در مَحْکَمه یْ عَدلِ اِله
هست صَیّاد ار کُند دانه نِثار
نه زِ رَحْم و جود بَلْ بَهْرِ شکار
هست گُربه روزهدار اَنْدَر صیام
خُفته کرده خویش بَهْرِ صیدِ خام
کرده بَدظَن زین کَژی صد قَوْم را
کرده بَدنامْ اَهْلِ جود و صَوْم را
فَضْلِ حَقْ با این که او کَژْ میتَنَد
عاقِبَت زین جُمله پاکَش میکُند
سَبْق بُرده رَحْمَتَش وان غَدْر را
داده نوری که نباشد بَدْر را
کوشِشَش را شُسته حَقْ زین اِخْتِلاط
غُسل داده رَحْمَت او را زین خُباط
تا که غَفّاریّ او ظاهِر شود
مِغْفَری کَلّیش را غافِر شود
آبْ بَهْرِ این بِبارید از سِماک
تا پَلیدان را کُند از خُبثْ پاک
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۱۷
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۶ - نواختن مصطفی علیهالسلام آن عرب مهمان را و تسکین دادن او را از اضطراب و گریه و نوحه کی بر خود میکرد در خجالت و ندامت و آتش نومیدی
گوهر بعدی:بخش ۸ - پاک کردن آب همه پلیدیها را و باز پاک کردن خدای تعالی آب را از پلیدی لاجرم قدوس آمد حق تعالی
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.