هوش مصنوعی: این متن به وحدت معنوی اولیا و انبیا اشاره دارد و بیان می‌کند که همه آنها از یک نور الهی سرچشمه گرفته‌اند. دعوت انبیا برای همه مردم است، اما تنها کسانی که قابلیت دارند، این دعوت را می‌پذیرند. اولیا و انبیا با معجزات خود سعی در جذب مردم به سوی حق دارند. متن همچنین به عشق و ترس به عنوان انگیزه‌های پذیرش حق اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که هر کس به اندازه قابلیت خود از این نور بهره‌مند می‌شود.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و فلسفی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و آشنایی با مبانی دینی و عرفانی دارد. همچنین، استفاده از استعاره‌ها و نمادهای پیچیده ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر نامفهوم باشد.

بخش ۱۱ - در بیان آنکه انبیاء و اولیاء یک نفس و یک نورند همه از یک خدای میگویند و بخشایش از او دارند از هستی خود رهیده‌اند جز ذکر و تعظیم خلق در ایشان چیزی نمانده است از ماسوی اللّه نیست شده‌اند و قایم بحق‌اند «فانی ز خود و بدوست باقی ----- این طرفه که نیستند و هستند»

همچنین اند اولیای کبار
موج زن جمله چون یم ز خار

همه ارواح اولیای گزین
از یکی نور بوده اند یقین

نامهاشان بصورت ار دگر است
همه را یک فروغ و یک شرراست

قند را گر کسی نهد صد نام
ذوق آن یک بود چو زد در کام

دعوت انبیا برای همه است
همچو چوپان که کدخدای رمه است

مر خواص و عوام را دعوت
میکنند از کرم بدان حضرت

زان نمودند معجزات قریب
تا که اعدا شوند یار و حبیب

کام و ناکام رو نهند بحق
یک ز عشق و یکی ز ترس قلق

هر دلی را کرامت است شعار
دارد از غیر یار نفرت و عار

قابلان را کند بحق دعوت
باشد از غیر قابلش نفرت

همچو خود مست عاشقی جوید
تا بوی راز سینه را گوید

دعوتش با خواص حق باشد
تا بر ایشان ن ث ار سر پاشد

نیستش با عوام هیچ سخن
زانکه هر کس نبرده ره ب ل دن

اولیا را کلیم جویان بود
پی ایشان همیشه پویان بود

هر س حر گه بناله از یزدان
خواستی او لقای آن مردان

عاقبت چون دعاش گشت قبول
حضر را یافت شد امل بحصول



تعداد ابیات: ۱۶
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۱۰ - رجوع بتمامی آنکه سخن سه مرتبه دارد و خموشی بالای نطق است ولیکن نه هر خموشی زیرا که جماد و حیوان و مردم جاهل سخن نمیگویند دلیل نکند که خموشی ایشان بهتر از نطق است
گوهر بعدی:بخش ۱۲ - شکر کردن موسی خدا را که دعاش قبول گشت و خضر را علیه السلام دریافت
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.