۲۱۸ بار خوانده شده

بخش ۱۱۰ - در بیان آنکه منکر شیخ منکر شیخ نیست از او منکر است. و آنکه نزد شیخ نمیآید از رد شیخ است و آنکه از شیخ کرامتی نمی‌بیند نیست که شیخ را کرامت نیست، شیخ از سر تا پا همه کرامت است الا چون آن مرید را نمیخواهد خوبی و کرامت خود را از او پنهان میدارد. شیخ صفت خدا دارد که تخلقوا باخلاق اللّه حق تعالی خوب است خوب را دوست میدارد که ان اللّه جمیل یحب الجمال.

جلوه ‌ ها شیخ بر مرید کند
جلوه کی بر خس مرید کند

نکند جلوه بر نفوس لئیم
دوزخی را کجا دهند نعیم

خود چه گفتم مرید و شیخ یکی است
خر بود آن که در یکیش شکی است

میل جنسیت است در تحقیق
هیچ دیدی بگاو اسب رفیق

جنس را دان بعقل نی بزبان
خویش را از خیال وظن برهان

جنس گندم بود یقین گندم
مردمان ‌ اند جنس با مردم

هر کرا بیغرض همیجوئی
بیگمانی بدان که تو اوئی

عین اوئی وزو نئی تو جدا
همچو موجی درون آن دریا

این بیان و معانی بیحد
هست موروثم از بهای ولد

آنکه چون او نبود در عالم
آنکه بود او خلاصۀ آدم

عالمان از خورش چو ذره بدند
عارفان از یمش چو قطره بدند

همچو او در جهان نیامد کس
او هما بود و باقیان چو مگس

گرچه ارباب دل همایان اند
چونکه با او رسند درمانند

حال او را نکرد فهم کسی
گرچه هر شاه و قطب جست بسی

نبد آن خسروی که گنجد او
در بیان و زبان و شرح نکو

شاه شاهنشهان بدو افزون
از حد مدح و از ثنا بیرون

نتوان گفت مدح او بزبان
مدح نسبت بدوست قدح بدان

مدح دشنام اوست گردانی
بحر را قطره از خری خوانی

زانکه این جمله مدحها و ثنا
قطره ‌ ای باشد از چنان دریا

مدح شحنه اگر کنی شه را
بود آن مدح پیش شاه هجا

او مرا یار و من ورا یارم
در دو عالم وی است دلدارم

ذره ای زو بصد جهان ندهم
خاک پایش باسمان ندهم

خاص از اخوان چو زادم از مادر
لقب آن شهم نهاد پدر

چون کنم مدح او مپندار این
خویشتن را همی دهم تمکین

تو ز نام و لقب مرو از راه
که مرادم ازین بود آن شاه

امتان از محبت احمد
نی محمد کنند نام ولد

هم مرا والدم ز عشق پدر
کرد همنام آن شه سرور

بود از شهر بلخ ابا عن جد
در فضیلت نداشت عد و نه حد

علمای سرآمده بر او
بود همچون که پیش جوی سبو

ز آب علمش که بود بی پایان
همه را پر شد خم تن و جان

همه چون مور گرد خرمن او
همه محتاج علم و هر فن او

بود در هر فنی چو دریائی
در همه علم فرد و یکتائی

هیچ علمی نماند از او پنهان
بود استاد جمله استادان

علم کسبیش بوده است چنین
در علوم لدن نداشت قرین

اندران علم کاولیا دانند
بود هم مقتدا و بیمانند

هر مرید از عطاش قطب زمان
گشته و در گذشته از کیوان

اولیا مست جرعۀ جامش
شده خاص از لطافت عامش

سائلی کرد از او بصدق سئوال
کای خداوندگار و قطب رجال

چون بد احوال بایزید و جنید
از چه روگشتشان خلایق صید

شرح فرما بما که تا دانیم
چونکه جویای وصل مردانیم

خوش بخندید و گفت از سرناز
نیک مردم بدند و اهل نیاز

سرسری گفت و زان سخن بگذشت
هیچ از حالتی که داشت نگشت

تو ازین درنگر که پیش خدا
تا چسان قرب بود آن شه را

کانچنان اولیای کامل را
کز ازل داشتند کار و کیا

سرسری بی تغیری آسان
نیک مردان بدند گویدشان

زین قویتر بده است احوالش
هیچکس بو نبرد ز اجلالش

قال و حالش ز جمله برتر بود
در میان درر چو گوهر بود

همه اختر بدند و او خورشید
همه اسپه بدند و او جمشید

وز بزرگیش قصه ای بشنو
تا شود کهنۀ نهادت نو

رفت روزی بباغ سیر کنان
برزنی خوب دید چند جوان

گشته از عشق واله و حیران
همه اندر گداز و او نازان

زان گدازش چنان همیبالید
کاندر ارض و سما نمیگنجید

سخت او را خوش آمد آن حالت
گفت ای حق بحق اجلالت

چون ترا دارم و توئی کس من
زنده جانم بتو چو از جان تن

با چنان حالتی مرا بنواز
تا ببالم بصد هزار اعزاز

بر لب جوی این تمنا برد
پای جد در طلب قوی افشرد

در زمان اندر آب نوری سبز
کرد جلوه که تا شود او ک ب ز

نور میکاست و او همیبالید
بر لب جو نشسته و مید ید

نور بروی چو عاشقان حیران
او چو معشوق گشته جلوه کنان

عشق بازی ببین میان دو یار
نیست دو درگذر از این گفتار

عشق حق با خود است نی بکسی
چه زند پیش موج بحر خسی



اگر سوالی داری، اینجا بپرس.
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۱۰۹ - در بیان آنکه مخلوقات سه نوع‌اند یکی فرشته و یکی حیوان و یکی آدمی. بر فرشته قلم نیست زیرا غیر طاعت وذکر کاری دیگر از او نمیآید. همچون ماهی که زنده از آب است، او نیز بدان زنده است. پس در طاعت وذکر او راثوابی نباشد، زیرا غذای خود میخورد و کار خود میکند و بر حیوان نیز هم قلم نیست زیرا بخواب و خور و غفلت زنده است و بجهت آنش آفریده‌اند قابلیت کاردیگر ندارد. در حیوانی و غفلت خوش است و فارغ و ایمن او را نه بهشت است و نه دوزخ. اما آدمی که نیمش فرشته است و نیمش حیوان صفت فرشتگیش طاعت میخواهد و صفت حیوانیش غفلت و خواب و خور این هر دو صفت دایم در جنگ‌اند، فرشتگیش بالا میکشد و حیوانیش زیر پس قلم بر وی است و معاقب اوست. که چرا میل بشغلی که بهتر است نمیکند، چون قابلیت و استعداد آن دارد که کار نیک
گوهر بعدی:بخش ۱۱۱ - در بیان آنکه اولیاء اسرار حق‌اند و هر که بسر خدای عشق بازی کند با خدای کرده باشد، بکسی دیگر نکرده باشد. پس از این روی حق تعالی عشقبازی بخود میکند همچنانکه بمصطفی علیه السلام میفرماید که لولاک لما خلقت الافلاک اگر تو نمیبودی آسمان و زمین را نمیآفریدم یعنی برای آن آفریدم که تا من که خدایم پیدا شوم چنانکه میفرماید کنت کنزاً مخفیاً فاحببت ان اعرف، گنجی بودم پنهان خواستم که پیدا شوم. هر که زیرک است و عاقل داند که این هر دو سخن یکی است
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.