هوش مصنوعی: این متن به بررسی مراحل تکامل نفس انسان از حالت اماره (نفس سرکش) تا مطمئنه (نفس آرام) می‌پردازد و تأثیر اخلاق نیک و بد را بر سرنوشت انسان شرح می‌دهد. اخلاق نیک به عنوان راه راست و کلید رسیدن به بهشت معرفی شده‌است، در حالی که اخلاق بد موجب دوری از خدا و عذاب ابدی می‌شود. همچنین، متن به تشبیهات زیبایی از صفات نیک به عناصر بهشتی مانند حور، غلمان، جوی‌های شیر و عسل می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه اعمال و اخلاق انسان می‌تواند در قالب نمادهای بهشتی یا دوزخی تجسم یابد.
رده سنی: 15+ محتوا شامل مفاهیم عمیق عرفانی و اخلاقی است که برای درک کامل آن، مخاطب نیاز به بلوغ فکری و شناختی دارد. همچنین، استفاده از استعاره‌ها و نمادهای پیچیده ممکن است برای کودکان قابل فهم نباشد.

بخش ۲۴ - در بیان آنکه ترقی در طور مراتب نفس به طریق تنزل است

نفس تا اماره باشد آتش است
دایماً با سوختن او را خوش است

چونکه شد لوامه بر طبع هواست
مختلف احوال با خوف و رجاست

چونکه گردد ملهمه غالب بر او
وصف ماهیه بود ای رازجو

مطمئنه چون شود یابد قرار
گردد او چون خاک دایم با وقار

خلق آن باشد تواضع با خضوع
وصف او تمکین و عجز است و خشوع

از صفات بد چو نفست پاک شد
روح تو از خاک بر افلاک شد

می خرامد چون ملایک بر فلک
همدم و همر از باش د با ملک

خلق نیکو بهتر از هر طاعت است
بر خلاف نفس جان را راحت است

خلق نیک آمد صراط المستقیم
شد مثال خلق بد نار جحیم

جنت آن روح خلق نیک دان
جنت عارف یقین خود هست آن

چون به خلق نیک شد او متصف
بر کمالش گشت عالم معترف

خلق نیکو شد به معنی راه راست
هر که دارد خلق بد دور از خداست

قول و فعلت نیک می باید و لیک
زانهمه نیکی به است افعال نیک

خلق اصل و قول و فعلش فرع دان
فرع را چون اصل گفتن کی توان

مصدر افعال و اقوال است خلق
منبع مجموع اخلاق است خلق

خلق نیکو وصف هر انسان بود
آدمی با خلق بد حیوان شود

هر کرا اخلاق نیکو داد حق
می برد از خلق عالم او سبق

من ندیدم به ز خلق نیک هیچ
خوی بد مر آدمی را کرد گیج

دوستی با مرد نیکو خلق کن
وانکه خویش بد بود مشنو سخن

خلق نیکو شد بهشت و حور عین
خوی بد را دوزخ سوزان ببین

روضۀ رضوان همه خلق نکو ست
خلق نیکت را جزا دیدار اوست

هر که دارد در جهان خلق نکو
مخزن اسرار حق دان جان او

جملۀ اخلاق و اوصاف ای پسر
هر زمان گردد ممثل در صور

گاه نارت می نماید گاه نور
گاه دوزخ گاه جناتست و حور

گه نبات و گاه حیوان می شود
گه معادن گاه انسان می شود

ذکر تسبیحت بهر دم بیدرنگ
می نماید میوه های رنگ رنگ

سیب و زردآلو و انگور و نبات
شد نماز و ذکر و تسبیح و صلوة

لاله و گلها و ریحان و سمن
جمله طاعات است و اخلاق حسن

هر یکی را معنی خاصی دگر
زان معانی جو ز دانایان خبر

حور غلمان هر یکی اوصاف تست
مهر و مه روحست و قلب صاف تست

قصر مروارید و درهای ثمین
شد دل پر نور او ای مرد دین

جوی خمر و جوی شیر و جوی آب
جمله اوصاف تو آمد در حساب

مستی و شوق است جوهای شراب
شد مثال ذکر و فکرت جوی آب

ذوق طاعتها و لذات عمل
می نماید صورت جوی عسل

صورت علم لذنی جوی شیر
طفل را گر شیر نبود مرده گیر

سیم و زر صدق س ت و اخلاص ای پسر
لعل و مروارید حکمت می نگر

علم توحید است در معنوی
شد زمرد عفت ار دانا شوی

لاجورد آمد ورع ای متقی
گشت فیروزه عبادات سنی

کهربا باشد عبادت در مثال
هست یاقوت حقیقی اعتدال

حدس و امعان نظر الماس دان
گشت مینا دقت فهم ای جوان

شد زجاجه رقت قلب ای عزیز
جرم زهر و توبه پازهر است نیز

گشت چینی معرفتهای یقین
خود محبت سنگ مقناطیس بین

شد عبادتها و طاعات ای پسر
آن طعام و شربت همچون شکر

چون شود اوصاف و اخلاقت نکو
هشت جنت خود تویی ای نیکخو

گر گرفتار صفات بد شدی
هم تو دوزخ هم عذاب سرمدی

آتش سوزان و زقوم و عذاب
هم تو داری فهم کن نیکو بیاب
وزن: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن (رمل مسدس محذوف یا وزن مثنوی)
قالب: مثنوی
تعداد ابیات: ۴۶
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۲۳ - اشارت به اخلاق ذمیمه و حسنه و تهذیب اخلاق سیئه بحسنه و آثار و اسرار آن و در بیان آنکه بهشت و دوزخ نتایج اعمال و اخلاق حسنه و سیئه است و این هر دو در دار دنیا با انسان است.
گوهر بعدی:بخش ۲۵ - عارفی که در صحرا به سردی هوا دچار شده به طلب آتش سوی ده می‌دوید
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.