هوش مصنوعی: متن به تعریف و بررسی مفهوم «نفس» در لغت و نزد صوفیان می‌پردازد. نفس به عنوان موجودی لطیف در قالب انسان توصیف شده که محل صفات ناپسندیده است و در مقابل، روح محل صفات پسندیده است. نفس به دو دسته تقسیم می‌شود: یکی مربوط به اعمال کسبی مانند معصیت و دیگری مربوط به خوی‌های ذاتی ناپسندیده مانند کبر، خشم، حسد و کین. متن همچنین به اهمیت مجاهدت و معالجه نفس برای دوری از این صفات اشاره کرده و آن را از مهم‌ترین احکام نفس می‌داند. در نهایت، نفس و روح به عنوان اجسام لطیف در قالب انسان، مشابه فرشتگان و دیوان، توصیف شده‌اند.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق عرفانی و اخلاقی است که درک آن نیاز به سطحی از بلوغ فکری و آشنایی با مباحث فلسفی و دینی دارد. همچنین، استفاده از اصطلاحات تخصصی و تحلیل نفس ممکن است برای مخاطبان جوان‌تر دشوار باشد.

بخش ۲۶ - نَفْس

و از آن جمله نَفْس است. نفس اندر لغت وجود چیزی بود و نزدیک این قوم مراد از اطلاق نفس نه وجودست و نه قالب کی نهاده اند بلکه مراد بنفس آنست کی معلول بود از اوصاف بنده و نکوهیده بود از افعال و اخلاق او، پس معلولات از اوصاف بنده بر دو گونه بود یکی کسب او بود چون معصیت و مخالفت دوم خویهای دنی که اندر نفس خویش نکوهیده است چون بنده معالجت کند و مجاهدت نماید آن اخلاق دنی و نکوهیده از وی دور شود در مستمرّ عادت.
قسم اول از احکام نفس آنچ نهی کرده اند ازان، نهی تحریم است یا نهی تنزیه و قسم دیگر خویهاء بدست و حدّش اینست برجمله، و تفضیل آن چون کبر بود و خشم و حسد و کین و خوی بد و احتمال ناکردن و آنچه بدین ماند از اخلاق نکوهیده و از احکام نفس صعبترین آنست کی پندارد که چیزی ازین یا آنچه او را هست باستحقاق قدرت است و بدین است که این معنی از شرک خفی شمرده اند و معالجت اخلاق در ترک نفس و کسر آن تمامتر از گرسنگی و تشنگی کشیدنست و سفر و کارهای دیگر از مجاهدتها که قوت را کم کند و اگرچه آن از جملۀ ترک نفس بود.
و محتمل کی این نفس چیزی بود لطیف اندر قالب کی آن محلّ خویها ناپسندیده بود همچنانک روح لطیفه ایست درین قالب که آن محلّ اخلاق پسندیده است و آن جمله مسخّر بود یکدیگر را، جمع آن یک مردم بود. و نفس و روح از اجسام لطیف اند اندر صورتها، همچون فریشتگان و دیوان بصفت لطافت و چون صحیح است کی چشم محلّ دیدنست و گوش محلّ شنیدنست و بینی محلّ بوئیدن و دهان محلّ چشیدن و سمیع و بصیر و ذائق و شامّ این جمله است. همچنین محلّ اوصاف نکوهیده نفس بود و نفس جزوی بود ازین جمله و دل جزوی بود ازین جمله و حکم و نام با جمله گردد.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۲۵ - شاهد
گوهر بعدی:بخش ۲۷ - روح
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.