هوش مصنوعی:
امام علی(ع) در پاسخ به یکی از یاران که از بیماری شکایت داشت، فرمودند: خداوند شکایت تو را موجب پاک شدن گناهانت قرار دهد. بیماری به خودی خود پاداشی ندارد، اما گناهان را مانند برگهای درخت میریزد. پاداش واقعی در گفتار نیک، اعمال صالح و نیت خالص است. خداوند بندگان شایسته را با نیت پاک به بهشت وارد میکند. الرضی نیز تأکید میکند که بیماری پاداشی ندارد، زیرا پاداش در مقابل اعمال اختیاری انسان است، نه درد و رنجهای غیراختیاری.
رده سنی:
15+
محتوا شامل مفاهیم عمیق دینی و فلسفی است که برای درک کامل آن، مخاطب نیاز به سطحی از بلوغ فکری و آگاهی مذهبی دارد. همچنین، بحث درباره پاداش اخروی و نیت برای گروههای سنی پایینتر ممکن است انتزاعی باشد.
تاثیر بیماری در ریزش گناهان
وَ قَالَ عليهالسلام لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّةٍ اِعْتَلَّهَا
و به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود
جَعَلَ اَللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ فَإِنَّ اَلْمَرَضَ لاَ أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ اَلسَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ اَلْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا اَلْأَجْرُ فِي اَلْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ اَلْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ اَلْأَقْدَامِ
خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى (بيمارى) موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيمارى پاداشى نيست امّا گناهان را از بين مىبرد، و آنها را چونان برگ پاييزى مىريزد، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دستها و قدمهاست
وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ اَلنِّيَّةِ وَ اَلسَّرِيرَةِ اَلصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ اَلْجَنَّةَ
و خداى سبحان به خاطر نيّت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد
قال الرضي و أقول صدق عليهالسلام إن المرض لا أجر فيه لأنه ليس من قبيل ما يستحق عليه العوض لأن العوض يستحق على ما كان في مقابلة فعل الله تعالى بالعبد من الآلام و الأمراض و ما يجري مجرى ذلك
مىگويم: (راست گفت امام على عليه السّلام «درود خدا بر او باد» كه بيمارى پاداشى ندارد، بيمارى از چيزهائى است كه استحقاق عوض دارد، و عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بندۀ خود، در ناملايمات زندگى و بيمارىها و همانند آنها
و الأجر و الثواب يستحقان على ما كان في مقابلة فعل العبد فبينهما فرق قد بينه عليهالسلام كما يقتضيه علمه الثاقب و رأيه الصائب
امّا اجر و پاداش در برابر كارى است كه بنده انجام مىدهد. پس بين اين دو تفاوت است كه امام عليه السّلام آن را با علم نافذ و رأى رساى خود، بيان فرمود
و به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود
جَعَلَ اَللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ فَإِنَّ اَلْمَرَضَ لاَ أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ اَلسَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ اَلْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا اَلْأَجْرُ فِي اَلْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ اَلْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ اَلْأَقْدَامِ
خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى (بيمارى) موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيمارى پاداشى نيست امّا گناهان را از بين مىبرد، و آنها را چونان برگ پاييزى مىريزد، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دستها و قدمهاست
وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ اَلنِّيَّةِ وَ اَلسَّرِيرَةِ اَلصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ اَلْجَنَّةَ
و خداى سبحان به خاطر نيّت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد
قال الرضي و أقول صدق عليهالسلام إن المرض لا أجر فيه لأنه ليس من قبيل ما يستحق عليه العوض لأن العوض يستحق على ما كان في مقابلة فعل الله تعالى بالعبد من الآلام و الأمراض و ما يجري مجرى ذلك
مىگويم: (راست گفت امام على عليه السّلام «درود خدا بر او باد» كه بيمارى پاداشى ندارد، بيمارى از چيزهائى است كه استحقاق عوض دارد، و عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بندۀ خود، در ناملايمات زندگى و بيمارىها و همانند آنها
و الأجر و الثواب يستحقان على ما كان في مقابلة فعل العبد فبينهما فرق قد بينه عليهالسلام كما يقتضيه علمه الثاقب و رأيه الصائب
امّا اجر و پاداش در برابر كارى است كه بنده انجام مىدهد. پس بين اين دو تفاوت است كه امام عليه السّلام آن را با علم نافذ و رأى رساى خود، بيان فرمود
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:رابطه عقل و گفتار
گوهر بعدی:ویژگی های خباب بن الارت
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.