هوش مصنوعی:
این متن به تشبیه جالبی از پیامبر (ص) یا امیرالمؤمنین (ع) اشاره دارد که در آن چشم به عنوان «وَکاء» (بند) برای «سَه» (ظرف) تشبیه شده است. به این معنا که اگر چشم کنترل نشود، مانند باز کردن بند ظرف است که محتوای آن ریخته میشود. این تشبیه در کتابهای مختلفی مانند «المقتضب» و «مجازات الآثار النبویة» مورد بحث قرار گرفته است.
رده سنی:
16+
متن شامل مفاهیم استعاری و ادبی است که درک آن به سطحی از بلوغ فکری و آشنایی با ادبیات عربی نیاز دارد. همچنین، مباحث مطرحشده بیشتر مورد توجه دانشجویان و پژوهشگران علوم اسلامی و ادبیات است.
چشم ابزار هوشیاری
وَ قَالَ عليهالسلام اَلْعَيْنُ وِكَاءُ اَلسَّهِ
و درود خدا بر او، فرمود: چشم، بند ظرف حوادث است
قال الرضي و هذه من الاستعارات العجيبة كأنه يشبه السه بالوعاء و العين بالوكاء فإذا أطلق الوكاء لم ينضبط الوعاء و هذا القول في الأشهر الأظهر من كلام النبي صلىاللهعليهوآلهوسلم
مىگويم: «اين كلام امام عليه السّلام از استعارههاى شگفت است، كه نشستنگاه را به مشك، و چشم را به سربند آن تشبيه كرد، و آنگاه كه بند گشوده شود آنچه در مشك است بيرون ريزد. مشهور است كه اين سخن از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است
و قد رواه قوم لأمير المؤمنين عليهالسلام و ذكر ذلك المبرد في كتاب المقتضب في باب اللفظ بالحروف و قد تكلمنا على هذه الاستعارة في كتابنا الموسوم بمجازات الآثار النبوية
ولى عدّهاى آن را از امير المؤمنين عليه السّلام نقل كردهاند، اين حكمت را «مبرّد» در كتاب «مقتضب» در باب لفظ به حروف آورده، و ما آن را در كتاب خود كه «مجازات آثار نبوى» نام دارد آوردهايم
و درود خدا بر او، فرمود: چشم، بند ظرف حوادث است
قال الرضي و هذه من الاستعارات العجيبة كأنه يشبه السه بالوعاء و العين بالوكاء فإذا أطلق الوكاء لم ينضبط الوعاء و هذا القول في الأشهر الأظهر من كلام النبي صلىاللهعليهوآلهوسلم
مىگويم: «اين كلام امام عليه السّلام از استعارههاى شگفت است، كه نشستنگاه را به مشك، و چشم را به سربند آن تشبيه كرد، و آنگاه كه بند گشوده شود آنچه در مشك است بيرون ريزد. مشهور است كه اين سخن از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است
و قد رواه قوم لأمير المؤمنين عليهالسلام و ذكر ذلك المبرد في كتاب المقتضب في باب اللفظ بالحروف و قد تكلمنا على هذه الاستعارة في كتابنا الموسوم بمجازات الآثار النبوية
ولى عدّهاى آن را از امير المؤمنين عليه السّلام نقل كردهاند، اين حكمت را «مبرّد» در كتاب «مقتضب» در باب لفظ به حروف آورده، و ما آن را در كتاب خود كه «مجازات آثار نبوى» نام دارد آوردهايم
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:ارزش هاى والاى انصار
گوهر بعدی:استقامت در حق برای برقراری دین
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.