هوش مصنوعی: متن درباره خطرات عجب (خودبینی) در عبادت و طاعت است و تأکید می‌کند که هدف اصلی عبادت، اظهار ذلت و مسکنت در برابر خداوند است. عجب باعث باطل شدن عبادت می‌شود و حتی ترک عبادت بهتر از عبادت همراه با عجب است. همچنین، شرایط و آداب عبادت بسیار است و احتمال نقص در آنها وجود دارد، بنابراین عاقلانه نیست که فرد به عبادت خود مغرور شود. در پایان، متن اشاره می‌کند که حتی اگر عبادت کامل باشد، هیچ‌کس از پایان کار خود مطمئن نیست و عجب نشان‌دهنده حماقت است.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم عمیق اخلاقی و عرفانی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و شناختی دارد. همچنین، بحث‌های مربوط به عجب و شرایط عبادت ممکن است برای سنین پایین‌تر پیچیده باشد.

علاج عجب به عبادت و طاعت

و اما علاج عجب و عبادت و طاعت، آن است که بدانی که غرض از عبادات و طاعات، اظهار ذلت و مسکنت است و عادت و ملکه شدن اینها از برای نفس انسانی تا معنی بندگی و حقیقت آن حاصل شود و عجب چون منافات با این مطلب دارد لامحاله عبادت را باطل می کند و بعد از بطلان آن، عجب به آن چه معنی دارد بلکه ترک عبادت بهتر است از عبادت با عجب.

گنهکار اندیشه ناک از خدای
بسی بهتر از عابد خودنمای
علاوه بر اینکه شرایط و آداب عبادت بسیار، و عبادت بدون یکی از اینها فاسد و بی اعتبار، و آفاتی که باعث حبط و رد آنها می گردد بی شمار است پس در هر عبادتی یحتمل که شرطی از آن مختل، و یا آفتی به آن عارض شود و به این جهت فاسد و از درجه قبول ساقط شده باشد و با این احتمال در عبادت، عاقل چگونه به آن عجب می کند؟ و کسی که ادعای آن نماید که یقین دارد که عبادت او مستجمع جمیع شرایط و آداب، و خالی از همه آفات است بسی غافل، و از حقیقت کار جاهل است.

دردا که دوش طاعت سی سال خویش را
دادم به می فروش و به یک جرعه برنداشت
علاوه بر اینکه اگر همه اهل عالم، عمر خود را در طاعت و عبادت صرف کنند عبادت ایشان را در درگاه خداوندی وقعی نیست.

مپندار گر طاعتی کرده ای
که نزلی بر این حضرت آورده ای
و بر فرض اینکه عبادت از هر خللی خالی باشد در وقتی ثمری می دهد و اثری می بخشد که عاقبت صاحبش به خیرختم شود و کیست که از خاتمه امر خود مطمئن باشد و با وجود این، عجب به عبادت و طاعت نیست مگر حمق و سفاهت.
تعداد ابیات: ۳
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:علاج عجب به علم و دانش
گوهر بعدی:علاج عجب و ورع و تقوی و نحو اینها
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.