هوش مصنوعی:
متن تأکید میکند که پنهان کردن بیماری نشانهای از توکل به خداوند است و اظهار آن بدون دلیل مکروه یا حتی حرام محسوب میشود، مگر در مواردی مانند مشورت با پزشک یا ابراز ضعف برای دوری از تکبر. همچنین، با استناد به روایات و رفتار بزرگان دینی مانند امام علی (ع)، پیامبر (ص) و برخی از عرفا، بیان میکند که شکایت از بیماری ناپسند است و بهتر است صبر پیشه کرد. در پایان، به رفتار برخی از عرفا اشاره میشود که بیماری خود را پنهان میکردند تا کسی از آن مطلع نشود.
رده سنی:
15+
محتوا شامل مفاهیم عمیق اخلاقی و دینی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و شناختی دارد. همچنین، بحثهای مربوط به توکل، صبر و رفتارهای اجتماعی در بیماری برای نوجوانان و بزرگسالان قابلدرک و کاربردیتر است.
بخش ۹۶ - فصل (پنهان داشتن بیماری شرط توکل است)
بدان که پنهان داشتن بیماری شرط توکل است، بلکه اظهار و گله کردن مکروه است، الا به عذری، چنان که طبیب را گوید و یا خواهد که ضعف خویش اظهار کند و رعونت و جلدی را یکسو نهد، چنان که علی (ع) را پرسیدند در بیماری که، بهتر هستی و به خیر هستی؟ گفت نه. در یکدیگر نگاه کردند و تعجب داشتند. گفت، «پس با خدای تعالی جلدی و مردی نمایم؟» این به حال وی لایق بود که با آن قوت و بزرگی و عجز خویش می نماید و از این بود که گفت، «یارب! صبر روزی کن». و رسول (ص) گفت، «از خدای تعالی عافیت خواه بلا مخواه». پس چون عذری نبود، اگر بیماری اظهار کند بر سبیل شکایت حرام بود و اگر شکایت نبود روا باشد، ولکن اولی تر دست بداشتن بود که باشد که در وی زیادتی گوید و باشد که گمان گله افتد. و گفته اند که ناله بر بیمار بنویسند که آن اظهاری باشد. و ابلیس از ایوب (ع) هیچ نیافت مگر ناله. و فضیل بن عیاض و بشر و وهب بن الورد چون بیمار شدندی در سرای ببستندی تا کسی نداند و گفتندی نخواهیم که کسی به عیادت ما آید که آنگاه گله باید کرد از بیماری.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:بخش ۹۵ - پیدا کردن آن که دارو ناخوردن در بعضی از احوال فاضلتر و آن مخالفت رسول (ص) نبود
گوهر بعدی:بخش ۹۷ - اصل نهم
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.