درباره غزالی

ابوحامد محمد بن محمد الغزالی الشافعی ملقب به حجت‌الاسلام زین الدین الطوسی و امام محمد غزالی (زادهٔ ۴۵۰ هجری قمری در توس، درگذشتهٔ ۵۰۵ هجری قمری ) متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگترین مردان تصوف سدهٔ پنجم هجری است.
وی پس از کسب مراتب تحصیلی در سال ۴۸۴ هجری قمری از سوی خواجه نظام‌الملک به مدت چهار سال به سمت استادی در نظامیهٔ بغداد منصوب شد. مدتی بعد، غزالی به دلیل بیماری جسمی و تردیدهای عمیقی که ناشی از مطالعات شخصی او در فلسفهٔ اسلامی بود، تصمیم گرفت تدریس را رها کرده و منصب خود را به برادرش احمد بسپارد. وی پس از قتل خواجه نظام‌الملک بغداد را ترک کرد، به حج رفت، مدتی پس از آن در دمشق به تدریس پرداخت. سپس از سوریه به اورشلیم رفت و در سال ۴۸۹ هجری قمری مقبرهٔ ابراهیم را در الخلیل زیارت کرد و چنان‌که در زندگی‌نامهٔ خودنوشتش «المنقذ من الضلال» آورده‌، آنجا عهد کرد که دیگر هرگز از حکومت صله نگیرد، به خدمت حاکمی درنیاید و با دیگر متکلمان وارد مجادله نشود. نهایتاً پس از سفرهایی به اسکندریه، سوریه و بغداد به زادگاهش توس بازگشت. غزالی در این دوران تبعید فکری از تدریس، در عزلت و فقر می‌زیست و مشغول ریاضت و تصوف بود و اغلب آثار مشهور خود از جمله احیاء علوم‌الدین را در این دوره نوشت. غزالی در این کتاب معنویت صوفیانه را نقطهٔ اتکای مذاهب اسلامی می‌داند. در سال ۴۹۹ هجری قمری فخرالملک پسر خواجه نظام‌الملک که به وزارت سلطان سنجر در خراسان رسیده بود، از غزالی دعوت کرد که برای تدریس به نظامیه نیشابور بازگردد. غزالی عهدی را که بر سر مقبرهٔ ابراهیم بسته بود شکست و دعوت را قبول کرد و تا مدت کوتاهی پیش از مرگش به تدریس در نیشابور مشغول شد.
غزالی ماه‌های آخر زندگانی خود را در خانقاهی که در توس برای مریدانش برپا کرده بود گذراند و در جمادی‌الثانی سال ۵۰۵ قمری، در ۵۵ سالگی، در همین خانقاه درگذشت. مدفن او در سال ۱۳۷۴ شمسی در پی کاوش باستان‌شناسی در حدود ۸۰۰ متری مدفن فردوسی در بیرون حصار قدیمی پیدا شد.
بر اساس مقالهٔ دکتر محمد افشین وفایی در مجلۀ پژوهش‌های ایران‌شناسی و به نقل از دستنویس فضائل الانام خیام دو رباعی در مرثیهٔ غزالی سروده است. متن این دستنویس در این مورد به این شرح است:
«وفات حجة الاسلام، قدّس الله روحه، روز دوشنبه چهاردهم جمادی الآخر سنۀ خمس و خمسمائه (۵۰۵ ق) به شهر طوس بود. و عمر خیّام در مرثیت وی گفته است:
از گردش تو، ای فلکِ گردا گرد
آن‌ کیست‌ که‌ نیست‌ در جهان بی‌غم‌ و درد
از شخصِ یکی مرد بر آوردی گرد
که‌ش مثل به روزگار نتوانی کرد
هم او راست:
یک تن خبرِ مرگِ تو ننیوشیده‌ است
کو را نه ز دیده ‌خون ‌برونْ ‌جوشیده ‌است
تاری ‌است به‌ چشم‌ِ خلق، گیتی ز غمت
گویی‌که‌ به‌سوگِ‌ تو سیَه پوشیده‌ است.»

آثار ویدئویی و صوتی مرتبط با این منبع
بخش ۱ - رکن چهارم بخش ۲ - اصل اول بخش ۳ - فضیلت و ثواب توبه بخش ۴ - حقیقت توبه بخش ۵ - پیدا کردن آن که توبه واجب است بر همه کس و اندر همه وقت بخش ۶ - پیدا کردن قبول توبه بخش ۷ - پیدا کردن گناه صغایر و کبایر بخش ۸ - فصل (پیدا کردن آنچه صغایر بدان کبایر شود) بخش ۹ - فصل (در بیان توبه درست و علامت آن) بخش ۱۰ - فصل (هشت کار پس از گناه کفارت بود) بخش ۱۱ - پیدا کردن علاج کسانی که توبه نکنند بخش ۱۲ - فصل (توبه از بعض گناهان درست بود یا نه) بخش ۱۳ - اصل دوم بخش ۱۴ - حقیقت صبر بخش ۱۵ - پیدا کردن آن که صبر یک نیمه ایمان چراست بخش ۱۶ - پیداکردن حاجت به صبر اندر همه اوقات بخش ۱۷ - پیدا کردن علاج صبر بخش ۱۸ - پیدا کردن فضیلت شکر و حقیقت آن بخش ۱۹ - حقیقت شکر بخش ۲۰ - پیدا کردن آن که کفران هر نعمتی آن باشد بخش ۲۱ - پیدا کردن حقیقت نعمت که کدام است بخش ۲۲ - فصل (روا بود که چیزی در حق کسی نعمت بود و در حق دیگری بلا) بخش ۲۳ - فصل (خیر تمامترین علم است و شر تمامترین جهل) بخش ۲۴ - فصل (خوشیها و لذتها بر سه درجه است) بخش ۲۵ - پیدا کردن جمله اقسام نعمت و درجات آن بخش ۲۶ - پیدا کردن سبب تقصیر خلق در شکر بخش ۲۷ - فصل (بر بلا نیز شکر باید کرد) بخش ۲۸ - اصل سیم بخش ۲۹ - فضیلت رجا بخش ۳۰ - حقیقت رجا بخش ۳۱ - علاج حاصل کردن رجا بخش ۳۲ - پیدا کردن فضیلت خوف و حقیقت و اقسام آن بخش ۳۳ - حقیقت خوف بخش ۳۴ - درجات خوف بخش ۳۵ - پیدا کردن انواع خوف بخش ۳۶ - پیدا کردن سوء خاتمت بخش ۳۷ - فصل (اسباب سوء خاتمت) بخش ۳۸ - علاج خوف به دست آوردن بخش ۳۹ - حکایات پیغامبران و ملایکه بخش ۴۰ - حکایات صحابه و سلف بخش ۴۱ - فصل (از خوف و رجا کدام فاضلتر؟) بخش ۴۲ - اصل چهارم بخش ۴۳ - حقیقت فقر و زهد بخش ۴۴ - فضیلت درویشی بخش ۴۵ - فضیلت درویش خرسند بخش ۴۶ - فصل (درویش صابر فاضلتر یا توانگر شاکر) بخش ۴۷ - آداب درویشی بخش ۴۸ - آداب ستدن عطا بخش ۴۹ - پیدا کردن آن که سوال بی ضرورت حرام است بخش ۵۰ - فصل (درجات درویشان) بخش ۵۱ - پیدا کردن زهد و حقیقت و فضیلت آن بخش ۵۲ - فضیلت زهد بخش ۵۳ - پیدا کردن درجات زهد بخش ۵۴ - پیدا کردن آنچه زاهد را بدان قناعت باید کرد در دنیا بخش ۵۵ - اصل پنجم بخش ۵۶ - باب اول بخش ۵۷ - حقیقت نیت بخش ۵۸ - فصل (چرا نیت مومن بهتر از کردار وی است؟) بخش ۵۹ - پیدا کردن آنچه معفو باشد از حدیث نفس و وسواس بخش ۶۰ - پیدا کردن آنچه به نیت بگردد از اعمال بخش ۶۱ - قسم دوم طاعات بخش ۶۲ - قسم سیم مباحات بود بخش ۶۳ - پیدا کردن آن که نیت در اختیار نیاید بخش ۶۴ - فصل (بنده پسندیده هرچه کند برای خدا کند) بخش ۶۵ - باب دوم بخش ۶۶ - حقیقت اخلاص بخش ۶۷ - فصل (غش در عبادت چهار درجه دارد) بخش ۶۸ - فصل (نیت آمیخته از ثواب خالی نباشد) بخش ۶۹ - باب سیم بخش ۷۰ - اصل ششم بخش ۷۱ - فصل (مراقبت صدیقان و مراقبت پارسایان) بخش ۷۲ - اصل هفتم بخش ۷۳ - پیدا کردن تفکر که برای چه می باید بخش ۷۴ - پیدا کردن میدان فکرت که در چه باشد و کجا رود بخش ۷۵ - پیدا کردن تفکر در عجایب خلق خدای تعالی بخش ۷۶ - آیت دیگر زمین است و آنچه در وی آفریده است بخش ۷۷ - اصل هشتم بخش ۷۸ - فضیلت توکل بخش ۷۹ - حقیقت توحید که بنای توکل بر وی است بخش ۸۰ - فصل (آدمی در نفس اختیار خویش مضطر است) بخش ۸۱ - فصل (میان شرع و عقل و توحید هیچ تناقض نیست) بخش ۸۲ - پیدا کردن ایمان دیگر که بنای توکل بر آن است بخش ۸۳ - پیدا کردن حقیقت توکل بخش ۸۴ - درجات توکل بخش ۸۵ - پیدا کردن اعمال متوکل بخش ۸۶ - مقام اول در کسب و جلب منفعت بخش ۸۷ - علاج به دست آوردن این حالت بخش ۸۸ - پیدا کردن توکل معیل بخش ۸۹ - مقام دیگر در توکل بخش ۹۰ - فصل (ادخار برای چه کسانی اولی تر است) بخش ۹۱ - مقام سیم بخش ۹۲ - آداب متوکل چون کالا دزد ببرد بخش ۹۳ - مقام چهارم بخش ۹۴ - فصل (چرا از داغ نهی آمده است) بخش ۹۵ - پیدا کردن آن که دارو ناخوردن در بعضی از احوال فاضلتر و آن مخالفت رسول (ص) نبود بخش ۹۶ - فصل (پنهان داشتن بیماری شرط توکل است) بخش ۹۷ - اصل نهم بخش ۹۸ - فضیلت دوستی خدای تعالی بخش ۹۹ - حقیقت دوستی بخش ۱۰۰ - پیدا کردن اسباب دوستی بخش ۱۰۱ - پیدا کردن حقیقت نیکویی که چیست بخش ۱۰۲ - پیدا کردن آن که مستحق دوستی به حقیقت خدای است عزوجل بخش ۱۰۳ - پیدا کردن آن که هیچ لذت چون لذت دیدار حق تعالی نیست بخش ۱۰۴ - اصل اول بخش ۱۰۵ - اصل دوم بخش ۱۰۶ - اصل سیم بخش ۱۰۷ - اصل چهارم بخش ۱۰۸ - فصل (تفاوت لذت دیدار با لذت معرفت) بخش ۱۰۹ - فصل (چشم آخرت نه چون چشم دنیا بود) بخش ۱۱۰ - فصل (لذت معرفت و دوستی خدای را چگونه می توان به دست آورد؟) بخش ۱۱۱ - پیدا کردن سبب پوشیدگی معرفت حق تعالی بخش ۱۱۲ - پیدا کردن علاج محبت بخش ۱۱۳ - علامات محبت بخش ۱۱۴ - پیدا کردن معنی شوق به خدای تعالی بخش ۱۱۵ - پیدا کردن حقیقت رضا و فضیلت آن بخش ۱۱۶ - حقیقت رضا بخش ۱۱۷ - فصل (دعا مناقض رضا نیست) بخش ۱۱۸ - اصل دهم بخش ۱۱۹ - فصل (یادکرد مرگ بر سه وجه است) بخش ۱۲۰ - علاج اثر کردن ذکر مرگ در دل بخش ۱۲۱ - پیدا کردن فضیلت امل کوتاه بخش ۱۲۲ - اسباب طول امل بخش ۱۲۳ - علاج طول امل بخش ۱۲۴ - درجات طول امل بخش ۱۲۵ - پیدا کردن سکرات مرگ و شدت جان کندن بخش ۱۲۶ - داهیه های جان کندن بخش ۱۲۷ - پیدا کردن سخن گور با مرده بخش ۱۲۸ - سوال منکر و نکیر بخش ۱۲۹ - پیدا کردن احوال مردگان که مکشوف شده است به طریق خواب