هوش مصنوعی: متن درباره برتری لذت‌های معنوی مانند شطرنج، ریاست، و علم بر لذت‌های جسمانی مانند غذا خوردن است. نویسنده استدلال می‌کند که افراد عاقل و کامل، لذت‌های باطنی مانند دانش و قدرت را بر لذت‌های مادی ترجیح می‌دهند، مگر اینکه در آن زمینه ناقص باشند. همچنین اشاره می‌کند که لذت علم و معرفت از همه لذت‌های دیگر برتر است.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم فلسفی و روانشناختی نسبتاً پیچیده است که درک آن‌ها به بلوغ فکری و تجربه کافی نیاز دارد. همچنین، برخی از اصطلاحات و استدلال‌های مورد استفاده ممکن است برای سنین پایین قابل فهم نباشد.

بخش ۱۰۵ - اصل دوم

بدان که هر که شطرنج می بازد و همه روز نان ناخورده، وی را گویند نان می خورد نخورد و همچنان می بازد، تا بدانیم که لذت وی در شطرنج قوی تر و بهتر است از نان خوردن و بدین سبب آن را تقدیم کرد. پس قوت لذت بدان شناسیم که چون هر دو فراهم آیند یکی را تقدیم کند. چون این بدانستی بدان که هر که عاقل تر لذت قوتهای باطن بر وی مستولی تر، چه اگر عاقل را مخیر کنند میان آن که لوزینه و مرغ بریان خورد یا کاری بکند که در آن دشمنی مغلوب شود و ریاستی وی را مسلم گردد، البته ریاست و غلبه اختیار کند، مگر که هنوز نظر وی تمام نشده باشد، چون کودک که مرد نشده با معتوه پس آن کس را که هم شهوت طعام باشد و هم شهوت جاه و ریاست و طلب جاه فراپیش دارد. بدانیم که این لذت قوی تر است.
همچنین عالم را که علم حساب خواند یا هندسه یا طلب یا علم شریعت یا آنچه باشد، وی را در آن لذتی باشد. چون ناقص نبود و به کمال بود آن بر همه لذتها تقدیم کند، مگر که در علم ناقص بود و لذت آن تمام نیافته، پس بدین معلوم شد که لذت علم و معرفت از همه لذتهای دیگر غالب تر است، لکن کسی را که ناقص نبود و هر دو شهوت در وی آفریده باشند که اگر چه کودک لذت جوز باختن بر لذت مباشرت و لذت ریاست تقدیم کند، ما در شک نیوفتیم که این از نقصان وی است. که وی را آن شهوت نیست، به دلیل آن که چون هر دو شهوت فراهم آید آن تقدیم کند که نزد او بهتر است.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۱۰۴ - اصل اول
گوهر بعدی:بخش ۱۰۶ - اصل سیم
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.