هوش مصنوعی: این متن یک شعر ستایش‌آمیز است که به مدح و ستایش شخصی با القاب و صفات بلند مانند "نصیر دین"، "ملک شاه شرق" و "صاحب برگزیده سلطان عالم" می‌پردازد. در این شعر، ویژگی‌های اخلاقی و فضائل این شخصیت، مانند جود و سخا، عفو و فضل، فرزانگی و ذکاوت، و تأثیر مثبت او بر ملک و رعیت، به زیبایی توصیف شده است. همچنین، اشاره‌هایی به مفاهیم اسلامی و اساطیری مانند آفرینش آدم و مقامات معنوی وجود دارد.
رده سنی: 16+ متن دارای مفاهیم بلند و استعاری است که درک آن نیاز به آشنایی با ادبیات کلاسیک فارسی و اصطلاحات عرفانی دارد. همچنین، برخی از ابیات ممکن است برای مخاطبان جوانتر پیچیده باشد.

شمارهٔ ۱۵۰ - در مدح نصیرالدین احمد

ماه معظم آمد با فر و آفرین
با عفو و فضل و مغفرت عالم آفرین

ماهی است این کز آمدن او خجستگی است
بادا خجسته آمدنش بر نصیر دین

والا نصیر دین شرف و دولت رفیع
احمد که آفریده شد از حمد و آفرین

عین الکفات آنکه نگهدار کار ملک
هست او بعین روشن و دیدار دور بین

آزاده ای بجود و سخا گشته بی نظیر
فرزانه ای بذهن و ذکا گشته بی قرین

صدری که هفتمین فلک از قدر و همتش
شد زیر دست چونکه بهفتم فلک زمین

همچون زمین که باشد در سایه فلک
باشد فلک مراو ار در سایه نگین

جز با سخا برون ننهد پا از آستان
جز با عطا برون نکند دست از آستین

آزادگی بطینت او در سرشته شد
آنگه که آفریده شد آدم ز آب و طین

ای ملک شاه شرق بفرهنگ و فضل تو
با فر ملک شکاه فریدون آبتین

کار رعیت و حشم پادشاه را
تدبیر تو صواب بود رای تو متین

خطی که تو کشی همه ارکان ملک را
رائی است مستقیم و سبیلی است مستبین

صاحب که برگزیده سلطان عالم است
او مر ترا ز عالمیان کرد برگزین

چون نزد خود مکین و امین یافت مرترا
نزدیک پادشاه مکین گردد و امین

آزادگان بوطع مراو را شده رهی
فرزانگان بطبع مراو را شده رهین

چون آفتاب چرخ که روشن کند جهان
روشن شد از کفایت او ملک شرق و چین

تیره دوات او رخ کلکت کند منیر
کلک نزار او تن دولت کند سمین
وزن: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن (مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف)
قالب: قصیده
تعداد ابیات: ۱۷
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:شمارهٔ ۱۴۹ - در مدح احمد بن علی
گوهر بعدی:شمارهٔ ۱۵۱ - در مدح شرف الدوله احمد
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.